Østfold Energi uppgraderar sin IFS Applications-svit för att stödja kritisk infrastruktur

IFS lösning ska hjälpa det skandinaviska energiföretaget att förbättra prediktivt underhåll och digitalisera sin affärsverksamhet

Idag meddelar IFS, den globala affärssystemleverantören, att norska Østfold Energi har valt att uppgradera till den senaste versionen av IFS Applications™. Implementationen kommer att påbörjas under våren 2018 och den nya lösningen kommer driftsättas under fjärde kvartalet i år. Energiföretaget driver idag tio vattenkraftverk, två vindkraftverk och sex värmeverk.

Østfold Energi började ursprungligen använda IFS Applications 1999. Även om Østfold Energi tog väl hand om underhållet av sin ERP-lösning insåg företaget användbarheten och prestandaökningen i att uppgradera till den senaste versionen av IFS Applications. Därför uppgraderar Østfold Energi sin IFS-lösning, som kommer att stödja affärsprocesser som ekonomistyrning, HR, inköp, projekt och underhåll. Uppgraderingen kommer även ge Østfold Energi tillgång till IFS Lobby, ett rollbaserat användargränssnitt som kan anpassas till de individuella användarnas behov för att öka affärseffektiviteten.

−Vi ansvarar för kritisk infrastruktur och måste ha en komplett översikt över våra system dygnet runt. Vi måste veta att våra kraftstationer kan leverera vad de förväntas när som helst under dagen. Om något oförutsett inträffar måste vi omgående veta exakt vad som ska åtgärdas med den aktuella komponenten. Den senaste versionen av IFS Applications täcker in alla våra krav samtidigt som behovet för anpassningar elimineras, något som annars gör stora IT-projekt som detta mycket mer kostsamma, säger Oddmund Kroken, vd för Østfold Energi.

−En del av anledningen till uppgraderingen var att vi ville förbättra vårt prediktiva underhåll, etablera effektivare inköpsprocesser och uppköp samt göra vår affärsverksamhet mer digital. Vi vill även ha tillgång till mer realtidsinformation presenterat i ett överskådligt användargränssnitt. En annan fördel är att alla i företaget redan är bekanta med den här lösningen sedan tidigare, säger Heidi Wisur Hansen, Application Manager för ERP-system på Østfold Energi.

−Vi är väldigt stolta över att Østfold Energi har valt att fortsätta vårt samarbete som sträcker sig ända tillbaka till 1999. IFS Applications har alla funktioner som krävs för att hantera Østfold Energis många kraftverk över hela landet. Dagens ERP-system ger ett greppbart värde för komplexa organisationer, vilket våra kunder senare skickar vidare till sina klienter. För Østfold Energi blir resultatet förbättrad kundservice samtidigt som energihanteringen hålls stabil, övervakad, rätt underhållen och perfekt hanterad, säger Glenn Arnesen, vd för IFS i Skandinavien.

För mer information om hur IFS hjälper organisationer inom energisektorn, vänliga besök: www.ifsworld.com/se/branscher/energi-och-va/.

Tom Smith, Marketing Director for IFS in Scandinavia. Telephone: 47 404 85 956, press@ifsworld.com

Om Østfold Energi

Østfold Energi är en energiproducent ägd av Østfold län och 13 av dess kommuner. Företaget äger tio vattenkraftverk, är delägare i två vindkraftsparker och äger sex värmeverk. Østfold Energi har i dagsläget 54 anställda och rapporterade en vinst på 36 MNOK under 2016.

IFS™ utvecklar och levererar affärssystem till kunder över hela världen som tillverkar och distribuerar varor, underhåller anläggningstillgångar samt driver serviceinriktade verksamheter. Vår branschkunskap och våra lösningar har tillsammans med vårt kundfokus gjort oss till en ledare inom sektorn. Våra 3 500 medarbetare stödjer fler än en miljon användare över hela världen genom lokala kontor och ett växande partnernätverk. Mer information finns på IFSworld.com.

Läs mer om teknologi, innovation och kreativitet på IFS Blog: http://blog.ifsworld.com/