Projektbaserad tillverkare Camfil Farr Power Systems väljer IFS Applications

Camfil Farr Power Systems (CFPS), en del av Camfil Farr-gruppen och den världsledande tillverkaren av luftfiltrerings- och akustiksystem för turbomaskiner, har valt IFS Applications för projektbaserad tillverkning i syfte att effektivisera sina globala affärsprocesser. Kontraktet inkluderar programvara och konsulttjänster med ett totalt värde på 11 miljoner kronor.

Lösningen inkluderar IFS Applications-komponenter för ekonomi, distribution, inköp, tillverkning, projektstyrning, produktdatahantering (PDM), säljkonfigurator, serviceavtal och HR. IFS ska implementera lösningen i CFPS verksamheter i Sverige, Kanada, Tyskland och Indien. En fas för konceptbevisning, ”proof of concept”, har genomförts och implementeringsprojektet påbörjas omgående.

Som OEM*-partner till världens ledande gasturbins- och kompressortillverkare ställs höga krav på CFPS, både när det gäller kvalitet och flexibilitet. För att förbättra verksamheten och bli mer kundorienterad har CFPS startat en förändringsprocess för att strömlinjeforma affärsprocesserna globalt.

─ Förmågan att anpassa sig efter en skiftande marknad kräver ett flexibelt affärssystem som IFS Applications. Vi är ett projektbaserat företag och behöver därför en helintegrerad projektbaserad lösning för att säkra realtidsöversikt över all kritisk projektinformation. IFS har bevisat sin förmåga att tillfredsställa dessa krav och i kombination med IFS globala service och support har vi hittat en ERP-partner som satsar på framtiden, säger Peter Sandberg, VD på CFPS.

IFS ser vikten av att fortlöpande investera i produkten samt att tillhandahålla konsulter som förstår dagens projektbaserade tillverkning, för att kunna positionera sig som en långsiktig partner till kunder inom denna bransch.

—Vi har ett strategiskt fokus på projektbaserade lösningar, som vi ser är attraktiva för företag inom många branscher – i synnerhet projektbaserade tillverkningsföretag som driver sina verksamheter på en global nivå. Att lägga till Camfil Farr till vår kundbas betyder att vi är på rätt spår, säger Glenn Arnesen, VD på IFS Scandinavia.

*Anmärkning:
Original Equipment Manufacturer (OEM). Aktörer inom detta område tillverkar produkter eller komponenter som köps av ett företag och återförsäljs under detta företags namn. OEM syftar till företaget som ursprungligen tillverkade produkten.

Frédéric Guigues
frederic.guigues@ifsworld.com

Om Camfil Farr Power Systems
Camfil Farr är världens största och ledande tillverkare av filter och renluftslösningar. Produkterna används överallt; från kontor till rena rum för känslig elektronikproduktion, gruvor, fabriker, sjukhus och kärnkraftverk. Företaget har 29 dotterbolag, 23 produktionsanläggningar och agenter i Europa, Nordamerika och Asien. Camfil Farr Power Systems (CFPS) är en del av Camfil Farr-gruppen som fokuserar på segmentet luftintagssystem och ljudreduceringsutrustning för turbomaskiner. Camfilfilter är kärnan i systemen och säkrar en optimal daglig verksamhet och förbättrad ekonomi.

IFS är ett publikt aktiebolag (OMX STO: IFS) grundat 1983. Företaget utvecklar, levererar och implementerar IFS Applications™, ett komponentbaserat affärssystem byggt på SOA-teknologi. IFS fokuserar på företag där en eller flera kärnprocesser är strategiska: underhåll & service, tillverkning, logistik och projekthantering. IFS har över 2000 kunder, är verksamt i över 50 länder och har 2700 anställda. Nettoomsättningen 2010 uppgick till 2,6 miljarder kronor.

Mer information finns på www.IFSWORLD.com.

IFS, Box 1545, SE-581 15 Linköping, Sweden – Phone: +46 13 460 40 00 – Fax: +46 13 460 40 01
Industrial and Financial Systems, IFS AB (publ) is a limited liability company registered in Linköping, Sweden.
Corporate identity number: 556122-0996

Informationen i detta pressmeddelande är sådan som IFS skall offentliggöra enligt lagen (1991:980) om handel med finansiella instrument och/eller lagen (2007:528) om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades för offentliggörande den 21. februari 2011 kl. 9.00