Pukka Herbs satsar på tillväxt med IFS Applications 9

Heltäckande affärssystem implementeras för förbättrad resurshantering hos global tillverkare av ekologiska livsmedel

IFS meddelar att Pukka Herbs, en brittisk leverantör av ekologiska teer och kosttillskott, har valt att implementera IFS Applications™ 9 för att integrera och automatisera processer inom sin globala verksamhet. Avtalet är värt cirka 500 000 pund.

Pukka Herbs grundades 2001 av entreprenörerna Sebastian Pole och Tim Westwell och är en helt ekologisk verksamhet som arbetar med fler än 5 000 odlare över hela världen för att erbjuda örtteer, kosttillskott och recept i över 40 länder. Företaget erbjuder fler än 35 sorters frukt- och örtteer samt över 75 tillskott.

Med en snabbt växande internationell verksamhet och en komplex försörjningskedja som involverar många underleverantörer inom transport, lagerhållning och tillverkning, valde Pukka Herbs IFS heltäckande affärssystem för att centralisera sina processer och få bättre översikt över sina tillgångar. Företaget ville även förnya sin befintliga IT-infrastruktur.

Med IFS Applications 9 kommer Pukka Herbs att effektivisera och få bättre kontroll över hela sin produktlivscykel, inklusive tredjepartsinköp av råvaror i Indien, förpackning av produkter i Storbritannien samt transport till tredjepartsdistributörer över hela världen. Lösningen kommer att hjälpa företaget att hantera sina centrala processer och få en helhetlig översikt över dess tillgångar i realtid inom områden som lager, logistik, CRM, kvalitetssäkring, ekonomistyrning, HR, grafisk prognostisering samt dokumenthantering.

Pukka Herbs valde att byta affärsystemsleverantör efter en lång period av tillväxt. Sedan starten i Pole och Westwells gästrum år 2001 har företaget växt mycket snabbt – cirka 30 procent per år. Under denna tid har företaget fått nya distributionspartners i regioner som Australien, Hong Kong, USA, samt Västeuropa. Som ett resultat av detta behövde företaget en flexibel plattform som kunde förbättra effektiviteten samt hjälpa de anställda fatta smartare beslut baserade på korrekta data.

Pukka Herbs expansion sammanfaller med en motsvarande tillväxt inom hälsokostmarknaden, i synnerhet i Storbritannien. I motsats till den generella minskningen av livsmedelförsäljning under 2014 har försäljningen av ekologisk mat i Storbritannien istället växt med fyra procent. Denna siffra tros öka globalt med fyra procent över de kommande fyra åren. Det samma gäller för örtte – mellan 2012 och 2014 ökade försäljningen av grönt te i Storbritannien med över 50 procent. Under samma period ökade även försäljningen av frukt- och örtte med 31 procent.

– I takt med att vår verksamhet har expanderat i nya marknader och med nya produkter har det blivit tydligt att vi behöver ett bättre sätt att spåra och planera våra processer. Detta var inte enkelt med tanke på vår diversifierade produktutveckling och vår distribution. Som en entreprenörsverksamhet ville vi inte ha en lösning som skulle innebära många tungrodda administrativa processer. IFS-lösningens flexibilitet hjälper oss att uppnå detta. Vi ser fram emot att fortsätta vårt samarbete och att dra nytta av de omfattande affärsfördelar som lösningen kommer att erbjuda, säger David Anderson, Head of Sustainability, Pukka Herbs.

– Pukka Herbs är en sann framgångssaga. Företagets tillväxt har under de senaste åren överstigit genomsnittet på en mycket stark marknad, vilket har lett till en expansion av företagets verksamhet i Storbritannien samt en ökad internationell efterfrågan. Tillväxten har dock medfört vissa utmaningar och företaget förstod att fortsatt tillväxt krävde ett flexibelt affärssystem, säger Paul Massey, VD, IFS UK.

– Från vårt första möte stod det klart att det fanns många likheter mellan Pukka och IFS. Vi är båda produktorienterade och har ett professionellt och nära förhållande till våra kunder och leverantörer. Ledningsgruppen ville ha en lösning som passade deras verksamhet samt kunde erbjuda ett intuitivt gränssnitt för att spara tid för anställda och chefer. Det är exakt vad IFS erbjuder. Vi ser väldigt mycket fram emot att stödja företagets fortsatta tillväxt, fortsätter Massey.

Efter huvudimplementationen har företaget för avsikt att fortsätta expansionen av systemet till alla delar av verksamheten.

Anders Lundin, PR Manager, IFS Scandinavia. Telefon: 46 8 58 78 45 00, press@ifsworld.com

Om Pukka Herbs

Pukka tillverkar utsökta teer och fantastiska kosttillskott för att hjälpa människor att leva hälsosammare och lyckligare liv. ”Pukka” betyder autentisk och detta är verksamhetens kärna. Företaget importerar ekologiska fair-tradeörter från fler än 50 länder samt donerar 1 procent av sin omsättning för att stödja idella organisationer som verkar för miljön.

IFS™ är en ledande global leverantör av affärssystem som hjälper företag att bli mer flexibla. Med omfattande kunskaper inom utvalda branscher erbjuder IFS ett flexibelt, helintegrerat affärssystem (ERP) inklusive lösningar för underhåll (EAM) och service. IFS grundades 1983 och är ett publikt aktiebolag (XSTO: IFS) med cirka 2 700 anställda. IFS stödjer fler än 2 400 kunder över hela världen genom lokala kontor och ett växande partnernätverk. Mer information finns på www.ifsworld.com.

Läs mer om teknologi, innovation och kreativitet på IFS Blog: http://blog.ifsworld.com/