Skiljedom i tvisten rörande IFS Sri Lanka

Som tidigare rapporterats är IFS sedan 2002 indraget i en tvist rörande det delägda bolaget IFS Sri Lanka. I oktober 2012 inledde motparten i tvisten en skiljeprocess mot IFS vid Singapore International Arbitration Centre, med stöd av ett mellan parterna gällande aktieägaravtal.

Motpartens ursprungliga krav i skiljeprocessen uppgick till cirka US$ 76 miljoner inklusive ränta. Kravet uppjusterades dock senare utan närmare precisering men kunde förstås innebära att IFS hälftenägda bolag IFS Sri Lanka skulle erhålla ett belopp i intervallet mellan US$ 237 miljoner och US$ 535 miljoner inklusive ränta, och att ett opreciserat belopp därefter skulle utgå i form av utdelning till ägarna.

IFS har alltsedan tvisten inleddes bedömt motpartens inställning som helt oberättigad och utan grund och de krav som har framställts i skiljeprocessen har av IFS bedömts oseriösa och har tillbakavisats i sin helhet som fullständigt oberättigade och ogrundade.

IFS mottog den slutliga skiljedomen i tvisten den 20 juni 2014. Skiljedomen innebär att motpartens krav fullt ut ogillas och det fastställs att IFS inte har brutit mot aktieägaravtalet som motparten gjort gällande. Motparten döms också att stå för merparten av skiljenämndens arvode samt en avsevärd del av IFS kostnader i skiljeprocessen.

Kontaktinformation

Alastair Sorbie, President and CEO. Telefon: 44 1494 42 89 00, press@ifsworld.com

Jesper Alwall, General Counsel, Corporate Legal Affairs. Telefon: 46 8 58 78 45 00, press@ifsworld.com

IFS™ är en ledande global leverantör av affärssystem som hjälper företag att bli mer flexibla. Med omfattande kunskaper inom utvalda branscher erbjuder IFS ett flexibelt, helintegrerat affärssystem (ERP) inklusive lösningar för underhåll (EAM) och service. IFS grundades 1983 och är ett publikt aktiebolag (XSTO: IFS) med cirka 2 600 anställda. IFS stödjer fler än 2 200 kunder och är verksamt i fler än 60 länder genom lokala kontor och partners. Mer information finns på www.ifsworld.com.

Läs mer om teknologi, innovation och kreativitet på IFS Blogs: http://blogs.ifsworld.com/

Informationen i detta pressmeddelande är sådan som IFS skall offentliggöra enligt lagen (1991:980) om handel med finansiella instrument och/eller lagen (2007:528) om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades för offentliggörande den 23 juni 2014 kl. 08.00.