Svensk leverantör till bränslesektorn väljer IFS Applications 9 för att stödja snabb tillväxt

Wennström Fuel Systems kommer att använda IFS för att integrera affärsprocesser över tre regioner för att stödja fler än 100 mobila servicetekniker

IFS meddelar att Wennström Fuel Systems, en leverantör till bränslesektorn, har valt att implementera IFS Applications™ 9 för att integrera nyckelprocesser och konsolidera verksamheten för att stödja framtida tillväxt. Lösningen såldes och kommer att implementeras och underhållas av IFS skandinaviska partner Novacura, som är en medlem av IFS Partner Network.

Wennström Fuel Systems, en del av Wennström Group, är en snabbväxande leverantör av produkter, tjänster och underhåll för bränsledistribution och bränslestationer i Sverige, Norge, Danmark och Finland. Företaget har fler än 200 anställda i norra Europa.

Då företaget är inne i en snabb tillväxtfas behövde Wennström Fuel Systems ett affärssystem som kunde säkra kontroll genom att stödja de olika regionerna i att skapa uttömmande och detaljerade finansiella översikter på koncernnivå. Företaget ville också förenkla arbetet med att leverera tjänster i enlighet med, eller utöver, gällande servicenivåavtal (SLA).

IFS Applications 9 kommer att stödja företagets behov genom systemets kraftfulla funktionalitet för ekonomistyrning och hantering av service och mobila arbetsordrar. Den mobila funktionaliteten var särskilt viktig då Wennström Fuel Systems har fler än 100 mobila användare som utför service på pumpstationer. Genom att använda IFS Mobile Work Order och servicefunktionaliteten kommer företagets fälttekniker att få snabb tillgång till information och möjlighet att hantera arbetsordrar i IFS Applications ute i fältet, vilket innebär stora besparingar i tid och resurser.

"IFS Applications kommer att bli en central del av vår framtida tillväxt och förbättring av kundservice. Lösningen ger oss en effektiv, flexibel och framtidssäkrad plattform som möjliggör en mer anpassningsbar och mobil organisation", säger Claes Bonnier, VD på Wennström Fuel Systems.

Med start i december 2015 kommer IFS partner Novacura att ersätta företagets gamla affärssystem Movex med IFS Applications 9. Lösningen kommer att implementeras utan anpassningar, vilket innebär ett snabbt projekt med en planerad driftsättning i Finland i april 2016 och i Sverige och Norge i september 2016. Avtalet omfattar även en option att implementera lösningen vid företagets danska enhet i en senare fas.

"Detta är en stor framgång för IFS och vår partner Novacura och ett bra exempel på hur IFS Applications kan stödja mindre företags snabba tillväxt. Avtalet visar också hur ett affärssystem kan konsolidera viktiga affärsprocesser och utveckla kärnverksamheten genom att effektivisera den mobila arbetsstyrkan", säger Glenn Arnesen, VD, IFS Scandinavia.

Anders Lundin, Corporate Communications. Telefon: 46 8 58 78 45 00, press@ifsworld.com

IFS™ är en ledande global leverantör av affärssystem som hjälper företag att bli mer flexibla. Med omfattande kunskaper inom utvalda branscher erbjuder IFS ett flexibelt, helintegrerat affärssystem (ERP) inklusive lösningar för underhåll (EAM) och service. IFS grundades 1983 och är ett publikt aktiebolag (XSTO: IFS) med cirka 2 700 anställda. IFS stödjer fler än 2 400 kunder över hela världen genom lokala kontor och ett växande partnernätverk. Mer information finns på www.ifsworld.com.

Följ IFS på Twitter: @ifsworld

Läs mer om teknologi, innovation och kreativitet på IFS Blog: http://blog.ifsworld.com/