Synergy Health plc väljer IFS Applications genom internationellt avtal värt 1,3 miljoner pund

Detta pressmeddelande är en uppdatering av det som publicerades 12 juli 2011 med titeln ”IFS tecknar avtal om 1,3 miljoner pund med ledande brittiskt hälsovårdsföretag”.

Synergy Health plc (Synergy) har valt IFS för att leverera och implementera företagets lösning för ekonomistyrning genom hela verksamheten. IFS Applications kommer att användas på 102 anläggningar i 10 länder, från Storbritannien till Malaysia, USA och Frankrike.

Synergy är en världsledande, multinationell leverantör av externa supporttjänster för hälsovårdsmarknaden i Europa, Asien och Amerika.

IFS Applications ska hjälpa Synergy att reducera kostnaderna och förbättra effektiviteten i dess globala ekonomi- och upphandlingsavdelningar, genom att förbättra ekonomistyrningen, automatisera rapporteringen, förbättra integrationen mellan olika applikationer samt bidra till skalfördelar. Synergy kommer även att dra fördel av IFS Applications avancerade funktionalitet. Exempelvis kommer anställda att för första gången kunna jämföra transaktioner i flera valutor genom ett enkelt musklick.

Synergy har genomgått en snabb tillväxt under det senaste decenniet. Som en följd av detta använder företaget en rad olika ekonomisystem. Synergy valde IFS på grund av funktionaliteten samt kunskapen som företagets konsulter besitter.

–Sett till produktfunktionalitet var IFS definitivt en av toppkandidaterna och vi gillade sättet de arbetade på. IFS-gruppen hade en bra förståelse för vår verksamhet och relaterade områden. Det är en fördel att IFS kan använda sina egna konsulter för att implementera systemet i alla länder, något som garanterar konsekventa standarder. Det är också en fördel att vi har ett enkelt avtal som täcker över 1000 användare på 102 anläggningar, säger Sara Lloyd, ekonomiprojektledare hos Synergy.

–Synergy är ett snabbt växande företag som behöver ett flexibelt, skalbart och intuitivt affärssystem för att dra nytta av dess storlek och räckvidd. IFS Applications är därför ett intelligent val. IFS har en lång erfarenhet av framgångsrika implementeringar i stora, multinationella organisationer, något som säkrar att systemet implementeras och underhålls av en erfaren konsultgrupp, säger Paul Massey, regionchef för IFS Europe West.

Implementeringen av systemet påbörjas under hösten och kommer att tas i bruk på de första anläggningarna under andra kvartalet 2012.

Frédéric Guigues
frederic.guigues@ifsworld.com

IFS är ett publikt aktiebolag (OMX STO: IFS) grundat 1983. Företaget utvecklar, levererar och implementerar IFS Applications™, ett komponentbaserat affärssystem byggt på SOA-teknologi. IFS fokuserar på branscher där en eller flera kärnprocesser är strategiska: underhåll & service, tillverkning, logistik och projekthantering. IFS har över 2000 kunder, är verksamt i över 50 länder och har 2700 anställda. Nettoomsättningen 2010 uppgick till 2,6 miljarder kronor.

Mer information finns på www.IFSWORLD.com.

Informationen i detta pressmeddelande är sådan som IFS skall offentliggöra enligt lagen (1991:980) om handel med finansiella instrument och/eller lagen (2007:528) om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades för offentliggörande den 23 augusti 2011 kl. 8.30.

IFS, Box 1545, 581 15 Linköping – Telefon: +46 13 460 40 00 – Fax: +46 13 460 40 01
Industrial and Financial Systems, IFS AB (publ) är ett publikt aktiebolag registrerat i Sverige.
Organisationsnummer: 556122-0996. Säte: Box 1545, SE-581 15 Linköping.