Extra bolagsstämma den 30 november 2015

Styrelsens förslag till gårdagens extra bolagsstämma om att erbjuda det kanadensiska bolaget ICONOIL Group Ltd möjlighet att bli en mycket stor ägare i Igrene godkändes i alla delar.

Den 12 november 2015 beslöt styrelsen, med stöd av bolagsstämmans be-myndigande den 23 januari 2015, att rikta en nyemission till ICONOIL Group Ltd om 384 615 aktier à 13 kronor eller totalt 4 999 995 kronor. Detta gav en utspädning om 5.21 %.

Den Extra bolagsstämman beslöt nu att ge ICONOIL Group Ltd rätt att genom teckningsoption förvärva ytterligare 357 142 aktier à 14 kronor eller totalt 4 999 988 kronor innebärande en ytterligare utspädning om 4.62 %.

Optionen måste fullföljas senast den 15 mars 2016.

Vid samma Extra bolagsstämma bemyndigades styrelsen rätt att – under förutsättning av att optionen i föregående stycke utnyttjas av ICONOIL - utfärda högst 2 338 000 teckningsoptioner med rätt för ICONOIL Group Ltd att teckna 2 338 000 aktier à 25,66 kronor eller totalt 59 993 080 kronor senast den 15 december 2016. Detta motsvarar vid fullt utnyttjande av optionen en ytterligare utspädning om 23.20 %.

Sistnämnda beslut om bemyndigande till styrelsen måste upprepas vid Årsstämman den 21 januari 2016 såvida inte styrelsen dessförinnan fattat beslut i enlighet med bemyndigandet och ICONOIL Group Ltd fullföljt med att utnyttja denna optionsrätt.

mats.budh@igrene.se, 070-650 62 26

Igrene har varit verksamt i cirka tio år. Bolaget har undersökningstillstånd för gas och olja för ca 71 000 hektar av den del av Siljansringen som ligger utanför nedslagskratern där förutsättningarna för att hitta lock, som håller gasen instängd, är goda.