Gasproverna har nu analyserats

Laboratoriet i Norge har levererat svar på de analyser som gjorts på de prover som togs i början av maj i ett 220 meter djupt undersök-ningshål i Morafältet.

Analysresultaten

Rapporten säger
att gasen innehåller upp till  97% metan med små mängder etan och där finns spår av propan och helium

att halten av metan ökade under de tre dygn testet pågick
att analyserna visar att gasen kan ha både termogeniskt och biogeniskt ursprung
att förekomsten av icke önskvärda men försumbara halter av gaser, typ CO2 och N2, dvs koloxid och kväveoxid, tycks bero på att provtagningarna genomförts ovan mark.

Igrenes bedömningar
Igrenes slutsatser av denna korta test och analyser av prover från denna är

att halten av metan ökade under de tre dygn testet pågick vilket överträffar bolagets förhoppningar
att under dag tre nåddes ett stadium där fri gas flödade från reservoaren
att det sannolikt är en termogenisk process som åstadkommer denna gasbildning men där finns också biogenisk gas alldenstund proverna tagits vatten och gas från det sedimentära berget vid markytan, varvid risken är uppenbar att proverna kontaminerats.

När Igrene genomfört det djupborrade hål, som påbörjas denna vecka, kommer prover kunna tas under bättre förhållanden och analyssvaren vara mer säkerställda.

Bakgrund
Under ett tre dagar långt produktionstest den 9 till 11 maj togs prover dels på det vatten som avgasats med syfte att mäta hur mycket gas vattnet, som lämnar avgasningsanläggningen, fortfarande innehåller, dels på fritt ström-mande gas ur testhålet. Det handlar om två prover per dag, totalt sex prover. Avsikten var att dels analysera hur mycket metangas det finns per enhet vatten på  ringa djup, dels vilka gaser det handlar om men även hur innehållet i den fria gas, som samtidigt strömmar upp, ser ut.

Testet avbröts på grund av att gasproduktionen eskalerade och blev själv-gående, dvs gastrycket höll undan vattnet i hålet så att gas kunde flöda fritt ur  hålet utan pumpning. Se Pressmeddelande 2016-05-12.

Som Igrene meddelat i Pressmeddelande 2016-06-02 skall laboratorieana-lyserna verifiera bolagets egna mätningar på plats betr koncentrationen av metangas i vatten samt vilka gaser som därutöver finns, t.ex helium.

Laboratoriet skall också genom isotopanalyser söka fastställa gasens ur-sprung, dvs indikera varifrån i det underliggande berget gasen kommer. Igrene har aviserat att eftersom proverna tagits vid markytan från detta hål, som slutar mitt i det sedimentära berget (som når cirka 400 meter djupt) är det sannolikt att gasen kontaminerats av det kringliggande berget.

mats.budh@igrene.se, 070-650 62 26

Igrene har varit verksamt i cirka tolv år.  Bolaget har undersökningstillstånd för gas och olja inom mycket stora områden av den del av Siljansringen som ligger utanför nedslagskratern där förutsättningarna för att hitta lock, som håller gasen instängd, är goda.

Med de nyligen erhållna undersökningstillstånden för ytterligare sju områden ämnar Igrene att även fördjupa undersökningsarbetet på några platser innanför kraterkanten.