Igrene ökar trycket

Pågående tester med produktion av metangas avslutas efter tre dygn på grund av risk för blow out.

Som tidigare meddelats har Igrene nu startat aktiveringen av det 220 meter djupa hålet i Morafältet. Med en pump speciellt anpassad för detta hål har bolaget sänkt mottrycket i hålet och därmed fått igång inströmning av gas i hålet.

Under en begränsad tid har mätningar gjorts avseende dels de volymer av metangas som kommer med vattnet och avgasas i en speciell tank där gasen frigörs när trycket utjämnas, dels den fria gas som samtidigt frigörs i hålet.

Dessa mätningar förväntas ge en uppfattning om gasmängden i relation till mängden vatten samt den totala mängden gas som kan utvinnas på relativt grunda djup.

Gasproduktionen startades måndag morgon den 9 maj under kontrollerade förhållanden. En liten mängd vatten har under tre dygn pumpats enligt nedanstående tabell. Den totala mängden gas har hela tiden expanderat.

På eftermiddagen onsdagen den 11 maj måste testet avbrytas då gasvolymerna i hålet ökat så kraftigt sista timmen att risken för en blow out (okontrollerat utflöde av gas) förelåg.
När pumpningen av vatten avslutades producerades 25 m3 gas i timmen men nu hade avgasningsprocessen i hålet kommit igång av sig själv och innan personal på plats lyckades stoppa gasproduktionen var den totala mängden uppe i 35 m3 i timmen.

(se tabell pumpresultat i bifogad pdf)

Under sista timmen ökade gasflödet med ca 5m3 och testet avbröts innan flödena eskalerat. Det fria gasflödet flera timmar efter pumpningen avbrutits uppmättes till 35m3 gas i timmen.
Ju mer vattentrycket sänks i hålet under pågående pumpning desto mer gas frigöres. Det innebär att utöver gas bunden i vatten finns här även fri gas.

Det kan konstateras att Igrene i detta hål har kontakt med en gasreservoar med fri gas. Det är för närvarande omöjligt att bedöma reservoarens storlek.
Ytterligare borrningar och fullskaletester måste göras för att få besked härom.

Under det test som nu avslutats har Igrene på plats kunnat mäta tryck, volymer, temperaturer och kvaliteten på gasen. Dessa provtagningar visar att koncentrationen av metangas är så hög som 96-97%.

Prover har dessutom tagits på vattnet efter avgasningsanläggningen och dessa har sänts till laboratorium för analys av hur mycket gas vattnet fortfarande innehåller efter avgasning av detsamma. Preliminär rapport om detta kan föreligga om en dryg vecka.

Laboratoriet gör också isotopundersökningar på gasen för att fastställa dess ursprung. Rapporten, som förväntas ge besked om det handlar om djupgas eller fossil gas, dröjer dock minst en månad. Med tanke på att sedimenten i Siljansringen är för omogna för att producera fossil gas i kommersiell skala är förväntan att det sannolikt är djupgas det handlar om.

Tekniska gruppen ska nu utvärdera testresultaten så här långt och undersöka hur testerna ska gå vidare under kontrollerade förhållanden. Samtidigt värderas också hur det intilliggande 700-metershålet skall aktiveras.

(se bild i bifogad pdf)

Fackling av gas under ovanstående test

mats.budh@igrene.se, 070-650 62 26

Igrene har varit verksamt i cirka tio år. Bolaget har undersökningstillstånd för gas och olja inom mycket stora områden av den del av Siljansringen som ligger utanför nedslagskratern där förutsättningarna för att hitta lock, som håller gasen instängd, är goda.