• Igrene/

Kvartalsrapport för tredje kvartalet för AB Igrene (publ), 556027-1305, 1 mars – 31 maj 2016

Resultat efter finansiella poster för perioden uppgår till – 1 686 KSEK (- 1 636 )

Resultat per aktie för perioden, – 0,23 SEK (-0,23)

Bolagets soliditet uppgår till 93,5%  (92,2)

Lyckat test med produktion av gas

Väsentliga händelser under tredje kvartalet

Nya undersökningstillstånd för gas och olja

I tidig mars ansökte Igrene om nya undersökningstillstånd för åtta områden inom Siljansringen. Efter samråd med Mora kommun återtogs en ansökan då den kolliderar med kommunens utbyggnadsplaner för bostäder mm. Bergsstaten beviljade tillstånd för samtliga områden.

Utifrån helt nya prospekteringsmetoder med bland annat satellitmätningar (remote sensing data frequency resonance processing) kommer Igrene att utöka sina undersökningar inom dessa områden, som omfattar drygt 9.078 hektar.

ICONOIL Group Ltd

ICONOIL hade en option med rätt att teckna högst 357 142 nya aktier à 14 kronor styck senast den 15 mars 2016.

ICONOIL valde att inte utnyttja sin optionsrätt före den 15 mars utan framförde önskemål att få denna möjlighet att teckna aktier framflyttad till den 15 juni 2016 på för övrigt oförändrade villkor.

En framflyttad tidpunkt för teckningsoptionerna innebär dock att ett nytt beslut måste fattas av aktieägarna på en bolagsstämma och styrelsen valde att skjuta på denna fråga och inte ta upp förslaget på den extra stämma som avhölls den 13 juni 2016, se nedan.

Test med produktion av gas

I början av maj månad startade Igrene aktiveringen av det 220 meter djupa hålet i Morafältet. Med en pump speciellt anpassad för detta hål har bolaget sänkt mottrycket i hålet och därmed fått igång inströmning av gas i hålet.

Under en mycket begränsad tid har mätningar gjorts avseende dels de volymer av metangas som kommer med det vatten som pumpas upp sedan avgasas i en speciell tank där gasen frigörs när trycket utjämnas, dels den gas som samtidigt frigörs direkt i hålet.

Mätningarna förväntades ge en uppfattning om gasmängden i relation till mängden vatten samt den totala mängden gas som kan utvinnas på relativt litet djup.

Detta test kom att överträffa allas förväntningar. Under de tre dygn testet pågick eska-lerade gasproduktionen konstant och till slut kom avgasningsprocessen nere i hålet igång av sig själv utan att vatten behövde pumpas upp.

Testet avbröts för att undvika risk för blow out (okontrollerat utflöde av gas). Det kan konstateras att Igrene på denna plats har kontakt med en gasreservoar med fri gas.

Det är för närvarande omöjligt att bedöma reservoarens storlek. Ytterligare borrningar och fullskaletester måste göras för att få besked härom.

Under det test som genomfördes kunde Igrene på plats mäta tryck, volymer, temperaturer

och kvaliteten på gasen. Dessa provtagningar visar att koncentrationen av metangas är så

hög som 96-97%.

Väsentliga händelser efter tredje kvartalet

Undersökningstillstånd för olja

Igrenes ansökan om förlängning i ytterligare fyra år (år 7-10) av undersökningstillstånd

avseende olja för fem områden med en total areal om 14.183 hektar avslås av Bergs-

staten. Igrene har överklagat Bergsstatens beslut till Förvaltningsrätten.

Extra bolagsstämma den 13 juni

Bolagsstämman beslutar att bemyndiga styrelsen att vid ett eller flera tillfällen intill tiden för nästa årsstämma och med möjlighet till avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt, fatta beslut om att öka aktiekapitalet i AB Igrene genom nyemission av aktier. Betalning för nyemitterade aktier skall kunna erläggas kontant, genom kvittning eller med betalning genom apport.

Vid avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt skall emissionskursen vara bestämd på marknads-mässiga grunder och omfatta nyemission av högst 1 000 000 aktier.

Nytt produktionshål och fullskaletest med produktion av metangas

Ett nytt produktionshål har påbörjats i det område där Igrene redan borrat två hål. Hålet kommer att utföras som ett framtida produktionshål. Hålet har vid markytan en diameter med foderrör om 10” ner till 100 meters djup. Därefter sätts ett 7” foderrör ner till 250 meters djup varefter det borras 6” i öppet berg. Avsikten är att hålet skall bli så djupt att de sedimentära bergarterna ner till ca 400 meters djup (caprock) passeras. Därunder finns söndersprucket urberg som är reservoarer för gas, som kommer från än större djup.

Målsättningen är att nå minst 500 meters djup och borrningarna utförs med s.k BOP

(blow out preventer), som skall förhindra okontrollerat utflöde av gas.

På nivån 250 meter kommer en tre veckor lång testperiod att genomföras med produk-

tion av gas och diverse tester för att mäta gasvolymer, kvalitet, tryck, uthållighet mm.

Dock kommer inte några prover att tas för att kontrollera gasens ursprung eftersom hå-

let är för grunt för att detta skall vara meningsfyllt.

På nivån 500 meter följer en fem veckor lång testperiod med produktion av gas för att bl.a

mäta gasvolymer, kvalitet, tryck, uthållighet. Under denna test kommer prover att tas

från reservoarer under sedimenten (caprock) för att sedan analyseras med avseende på

gasens ursprung.

Analyser av de första gasproverna

Ett laboratorium i Norge har levererat svar på de analyser som gjorts på de prover som togs i början av maj i det 220 meter djupa undersökningshålet i Morafältet (se ovan).

Rapporten säger

att gasen innehåller upp till 97% metan med små mängder etan och där finns

spår av propan och helium

att halten av metan ökade under de tre dygn testet pågick

att analyserna visar att gasen kan ha både termogeniskt och biogeniskt ur-

sprung

att förekomsten av icke önskvärda men försumbara halter av gaser, typ CO2

och N2, dvs koldioxid och kvävgas, tycks bero på att provtagningarna

genomförts ovan mark.

Igrenes slutsatser av denna korta test och analyser av prover från denna

är

att halten av metan ökade under de tre dygn testet pågick vilket överträffar

bolagets förhoppningar

att under dag tre nåddes ett stadium där fri gas flödade från reservoaren

att det sannolikt är en termogenisk process som åstadkommer denna gas-

bildning men där finns också biogenisk gas alldenstund proverna tagits

på vatten och gas från det sedimentära berget vid markytan, varvid risken

är uppenbar att proverna kontaminerats.

Tredje kvartalets resultat

Bolaget redovisar inga intäkter. Kostnaderna uppgår till 1 686 KSEK (1 636), varav en väsentlig del avser kostnader för provtagningar och analyser samt övriga konsulttjänster.

Svårigheterna att i ett prospekterande företag bedöma vilka poster som har ett varaktigt värde och som således kan bokföras som tillgång i balansräkningen har medfört att Bolaget valt att redovisa alla fältarbeten och omkostnader inklusive konsultkostnader över resultat- räkningen. Direkta kostnader för borrhåll bokförs som anläggningstillgång i balansräkningen och skrivs av enlig plan under 5 år. Avskrivningar av anläggningstillgångar uppgår för perioden till 758 KSEK (325). I posten ingår för denna period en engångsnedskrivning av två borrhål i Morafältet som fått gjutas igen av säkerhetsskäl. Bolagets resultat för perioden motsvarar -0,23 SEK per aktie.

Likviditet och finansiering

Den 31 maj 2016 uppgick Bolagets likvida medel till 3 568 KSEK. Bolaget hade vid rapportdatumet inga långfristiga skulder.

Eget kapital, aktiekapital och soliditet

Den 31 maj 2016 uppgick Bolagets eget kapital till 11 574 KSEK varav 737 KSEK utgjordes av aktiekapital, 1 118 KSEK av bundna reserver och resterande 9 719 KSEK av fritt eget kapital.

Bolagets soliditet uppgick vid samma datum till 93,5%

Anställda

Bolaget har en (1) person anställd. Därutöver finns en inhyrd verkställande direktör och tidvis inhyrda konsulttjänster.

Aktien

Aktien handlas sedan den 22 augusti 2014 på AktieTorget under kortnamnet ABI och med ISIN-kod SE0006091476. Aktiekapitalet är fördelat på 7 376 020 aktier med ett kvotvärde om 0,10 SEK. Samtliga aktier ägs med samma rätt till röst och vinst i bolaget.

Antalet aktieägare uppgår till mer än 2 000 st.

Aktiekursen har under perioden stabiliserat sig på nivån 25 kr per aktie, under relativt livlig handel.

Redovisningsprinciper

Bolagets redovisning upprättas från och med föregående räkenskapsår i enlighet med Bokförings- nämndens allmänna råd 2012:1 (K3 reglerna).

Denna rapport har ej varit föremål för översiktlig granskning av bolagets revisor.

Kommande rapporttillfällen

Bolaget kommer att lämna återkommande ekonomisk information enligt följande plan:

21 oktober 2016                                                       Bokslutskommuniké

20 januari 2017                                                         Kvartalsrapport Q1

21 april 2017                                                              Halvårsrapport

Vid ytterligare frågor, kontakta Mats Budh, Verkställande Direktör mats.budh@igrene.se, 070-650 62 26

Igrene har varit verksamt i cirka tolv år. Bolaget har undersökningstillstånd för gas och olja inom mycket stora områden av den del av Siljansringen som ligger utanför nedslagskratern där förutsättningarna för att hitta lock, som håller gasen instängd, är goda.

Med de nyligen erhållna undersökningstillstånden för ytterligare sju områden ämnar Igrene att även fördjupa undersökningsarbetet på några platser innanför kraterkanten.