Nyhetsbrev November/December 2017

INTRODUKTION

Avsikten med detta nyhetsbrev är att kortfattat informera aktieägare och andra intressenter om huvudaktiviteter och dess status sedan senaste kommunikationen till marknaden och som är daterad oktober 2.

PRODUKTIONSTESTER

Vid produktionstestet i oktober kunde det konstateras att intilliggande produktionshål, VM4 blev aktiverat och en tryckuppbyggnad till 7 bar kunde konstateras. I november kopplades mätutrustning till brunnen och hålet tryckavlastades. Initialt högt flöde kunde konstateras men efter 4 timmar hade flödet klingat av. Motionering av brunnen med gas från VM5 har initierats och eventuellt kommer VM 4 också trycksättas med vatten där målet är att öppna upp sprickor och porositet för att underlätta migrering av gas in till brunnen.

Det pågår modifiering av utrustningen till VM 5. Skruvpump ska installeras och flödesmätare och rörsystem ska optimeras för större gasflöden. Ny test planeras från april.

KÄRNBORRNING

Ett viktigt syfte med kärnborrningar är att vi vill dels bygga men också verifiera beräkningsmodellen för den möjliga källan till gasförekomsten. Nytt kärnborrhål påbörjades i november, 200 m sydöst om VM 5. På 345 meters djup kunde gasuppströmning påvisas. I skrivande stund är det kärnborrat ned till 440 m. Målet är att nå 500-600 meter och därmed komma under gabbrolagret.

POLITIKER

Bolaget har haft positiva möten med flera olika politiker för att dels informera och marknadsföra vilka fördelar som kan uppnås med att utvinna naturgas vid Siljansringen men också för att förstå om det fortgår något aktivt arbete med att utarbeta lagförslag som innebär förbud mot utvinning av gas och olja i Sverige. Så verkar inte vara fallet enligt den feedback vi fått hitintills från de uppvaktade politikerna.

Lars Svensson, CEO

December 14, 2017