Produktionstest och egen borrigg

Igrene rustar för full verksamhet under den annalkande vintern.

I det produktionshål, som planeras borras till 500 meters djup, har redan på nivån 257 meter sådana gasvolymer påträffats att det bestämts att utföra ett långtidstest redan på denna nivå. Det visar sig dock att den specialbyggda skruvpump som införskaffats och som skall användas på 500 meters djup inte kan användas på nuvarande nivå. Därför måste annan pumpteknik användas och detta har medfört fördröjning av igångsätt-ningen av långtidstestet. All utrustning finns nu på plats i Mora och slutinstallationen sker på måndag v 44 varefter testet kan påbörjas.

Testet på 250-m-nivån kommer att avgöra vad som sker härnäst med detta hål. Visar testet att Igrene uthålligt kan producera gas från denna nivå – i alla fall på just denna plats – blir detta hål det första i Igrenes första energibank med flera hål i anslutning till varandra.

Alternativet är att Igrene fortsätter enligt ursprunglig plan och borrar vidare ner mot 500 meters djup för att säkert komma under sedimenten (cap rock som håller gasen instängd) och ner i reservoarberget.

Igrene har införskaffat en egen kärnborrigg. Riggen har kapacitet att borra ner till cirka 1 000 meter och ta upp borrkärnor som visar exakt hur det underliggande berget ser ut – bergarter, lutningar, sprickbildningar och förkastningar mm. Med denna borrigg ämnar Igrene utföra ett antal undersökningshål inom den östra sidan av Siljansringen.

Ytterligare ett produktionshål kommer att anläggas inom Morafältet på den västra sidan av ringen oavsett hur produktionstestet utfaller.

En fördjupad förstudie (feasibility study) beräknas kunna slutföras till sommaren 2017

innehållande tekniska lösningar för anläggandet av en energibank, hur gasen skall produ-

ceras och omhändertas, avfuktas och distribueras, marknader, priser, produktionskalkyler

mm.

Samtidigt arbetar Igrene med att förstärka organisationen med personer med erfarenhet från prospektering och utvinning av gas och olja.

Kontakta Mats Budh, verkställande direktör,

070-650 62 26.

Igrene har varit verksamt i cirka tolv år. Bolaget har undersökningstillstånd för gas och olja inom mycket stora områden av den del av Siljansringen som ligger utanför nedslagskratern där förutsättningarna för att hitta lock, som håller gasen instängd, är goda.

Med de nyligen erhållna undersökningstillstånden för ytterligare sju områden ämnar Igrene att även fördjupa undersökningsarbetet på några platser innanför kraterkanten.