Produktionstestet avslutas

Efter fyra veckor med fullskaletest av produktion av metangas har nu testet planenligt avslutats med gott resultat.

Även den sista produktionsveckan uppvisade testet stabilt tryck in i anläggningen, vattentemperatur om 18 grader C, snitt 18 kbm metangas i timmen vid pumpning av 1 kbm vatten och över 96 % metanhalt i gasen.
Testet har gett de resultat Igrene förväntat sig och det kan konstateras att på denna plats har vi kontakt med reservoar med fri gas på större djup.
Testet avslutas härmed och fördjupade borrningar skall genomföras.

I tidig juli månad skall borrningarna för att nå 500 meters djup komma igång. För att inte riskera att täppa till den förbindelse hålet har på 257 meters djup med reservoar med fri gas på större djup kommer hålet inte att fodras in och gjutas utan fortsatt borrning sker i öppet berg.

Parallellt med långtidstestet har Igrene påbörjat ytterligare ett produktionshål cirka 800 meter öster om testplatsen. Detta hål har utförts med 10” foder-rör ner till 102 meters djup och 7” foderrör ner till 230 meters djup. Där har röret gjutits fast i det omkringliggande berget. När betongen stelnat skall borrningarna ner till cirka 500 meter fortsätta.

kontakta Mats Budh, verkställande direktör,
070-650 62 26

Denna information är sådan information som AB Igrene är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 30 maj 2017.

AB Igrene prospekterar efter gas och olja i Siljansringen i Dalarna. Bolaget är noterat på AktieTorget och har cirka 2 500 aktieägare.
Igrene har varit verksamt i 14 år. Bolaget har undersökningstillstånd för gas och olja inom mycket stora områden av den del av Siljansringen som ligger utanför nedslagskratern där förutsättningarna för att hitta lock, som håller gasen instängd, är goda.
Med de undersökningstillstånd, som nyligen utverkats, ämnar Igrene fördjupa undersök-ningsarbetet även på några platser innanför kraterkanten. Se
www.igrene.se