Aarre – väggkonst som framhäver din personliga stil

Pressmeddelande 2015.05.28
Aarre, den unika kollektionen väggsmycken, visar på Iittalas expertis inom glaskonst. De unika, munblåsta väggknopparna är en exklusiv konstsamling för hemmet. Samtidigt är de funktionella: genom att hänga dina originella saker på dem kan du skapa en vägg fylld med personlighet.
Hemmet är vårt mest personliga utrymme där vi vill omge oss med saker som betyder något för oss. Aarre (skatt på finska) innebär nya möjligheter för hur du framhäver dina personliga föremål.  De ger oss möjlighet att visa upp skatter som vi annars gömmer undan i byråer och lådor.

Aarre väggsmycken är en hyllning till den gamle mästaren inom finskt glas, professor Oiva Toikka. Hans älskade Birds by Toikka, tillsammans med sin unika ställning inom glaskonst, har inspirerat ett antal designers till att skapa en kollektion av unikt, munblåst konstglas. Varje designer har valt ett tema som de tolkat och arbetat efter; Oiva Toikka har varit mentor åt dessa designers under hela processen och har utmanat deras fantasi under vägens gång. Föremålen har kommit till liv i händerna av Iittalas skickliga glasblåsare.

Den första kollektionen Aarre är designad av välrenommerade finska designers som Iittala har arbetat länge med: Markku Salo, Anu Penttinen och Aalto+Aalto. Glaskonstnären Markku Salo tittade på kosmos, glaskonstnären Anu Penttinen på rikedomen i livet under vattnet och tolkade det på sitt färgstarka och särskilda sätt. Elina och Klaus Aalto, som jobbar med många olika material, utforskade de latinska namnen i vår flora som en källa till inspiration.

Som ett komplement lanserar Iittala vinterfåglar av Oiva Toikka. Munblåsta, unika Polarugglor är en ny tolkning av de ugglor och fåglar som Toikka är känd för. 2015 års julfågel heter Pearl.Aarre och Birds by Toikka finns i butik från augusti 2015.

För högupplösta bilder klicka här
Helena Pettersson
Fiskars Sweden AB
Mobile:  +46 (0) 76 721 76 29