Industri Kapital förvärvar Myresjöhus från Skanska

Industri Kapital 2003-fonden (“IK2003”) har tecknat ett bindande avtal om att förvärva Myresjöhus AB av Skanska för drygt 500 miljoner kronor. Förvärvet blir det första i IK2003.

Myresjöhus, en av Sveriges ledande småhustillverkare, har omkring 390 anställda och omsatte cirka 950 miljoner kronor 2003. Företaget, som har en marknadsandel på ca 10 procent i Sverige, har sedan starten 1927 levererat över 80 000 hus under varumärkena Myresjöhus och Smålandsvillan. – Vi är mycket glada över förvärvet av Myresjöhus, som har en marknadsledande ställning, starka varumärken och stor kompetens. Vi ser fram emot att fortsätta att utveckla verksamheten tillsammans med ledningen, säger Samir Kamal som leder Industri Kapitals svenska team. – Den svenska marknaden för enfamiljshus har goda framtidsutsikter och med förvärvet av Myresjöhus visar Industri Kapital sin avsikt att delta i branschens konsolidering och utveckling. Vi avser att göra fler förvärv under kommande år, tillägger han. – Med stöd av Industri Kapital, en stark och engagerad ägare, kan vi utvecklas som ett oberoende företag. Vi kommer att befästa vår ledande ställning som leverantör av innovativa och kostnadseffektiva prefabricerade hus till glädje för våra kunder, leverantörer och anställda, säger Mikael Olsson, VD för Myresjöhus. Försäljningen är villkorad av godkännande av berörda myndigheter. För ytterligare information vänligen kontakta: Samir Kamal, Partner, Industri Kapital, 08-678 95 28, 070-378 95 28 Mikael Olsson, VD Myresjöhus, 0383-96 000, 070-602 1577 Maria Nilsson, Press koordinator, Industri Kapital, 08-678 95 51, 070-378 95 51