Ambitiösa tillväxtplaner fortsätter med ny vd i Ikano Bank

Håkan Nyberg har utsetts till ny vd för Ikano Bank AB (publ) och tillträder sin nya tjänst den 21 september 2017.

Håkan ersätter Stefan Nyrinder som tidigare i år informerade styrelsen om sin önskan att lämna sin roll som vd för Ikano Bank.

Håkan Nyberg kommer senast från Nordnet där han arbetade som vd mellan 2012 och februari i år. Dessförinnan hade han under sju år vd-rollen för EnterCard, ett av Swedbank och Barclays samägt kreditkortsföretag. Håkan har även lång erfarenhet från olika ledande positioner inom Swedbank-koncernen.

“Det är en fantastisk möjlighet att få börja på en trygg bank med ett starkt varumärke och starka värderingar. Banken har en stor potential och jag är glad över att få jobba tillsammans med så många begåvade och motiverade kollegor. Tillsammans står vi starkt rustade för att möta våra kunders behov och fortsätta förbättra den digitala bankupplevelsen. Jag kan knappt vänta med att sätta igång!” säger Håkan Nyberg.

“Vår bank är väl positionerad för tillväxt och expansion med en skalbar affärsplattform på plats. Med sin entreprenörsanda, gedigna IT-kunskap och omfattande bankerfarenhet kommer Håkan tillsammans med sina kollegor i banken kunna ta den digitala transformationen till nästa nivå, samtidigt som man fortsätter att stärka relationen med IKEA och skapa enkla och schyssta finansieringslösningar för de många människorna”, säger Ikano Banks styrelseordförande Mats Håkansson.

Marie Gällstad, Ikano Group Communications
 320, Email: marie.gallstad@ikano.lu

Ikano Bank erbjuder enkla och förmånliga lån och sparprodukter till privatkunder, säljstödstjänster till detaljhandelsföretag samt leasing och fakturaköpslösningar till företagskunder. Ikano Bank finns i Sverige, Danmark, Finland, Norge, Storbritannien, Polen, Tyskland samt Österrike. Mer information om bolaget finns på www.ikanobank.se

Ikano är en internationell företagsgrupp med verksamheter inom bank, försäkring, bostad och detaljhandel. Ikano grundades 1988 och ägs av familjen Kamprad. Mer information hittar du på www.ikanogroup.com