Ikano Bank AB (publ) Delårsrapport 2014-06-30

Stabil grund, goda utsikter
”Vi såg en stabil ökning av affärsvolymen med stöd av god tillväxt i Storbritannien och Företag samt lyckade produktlanseringar i Norge, Finland och Danmark. Arbetet med att förbättra vår affärsplattform fortsatte enligt plan och har gett konkreta resultat. För 2014 förväntar vi oss ett rörelseresultat i nivå med 2013.”
Stefan Nyrinder, Verkställande direktör, Ikano Bank AB (publ)

Resultat för första halvåret 2014
(jämförelsetal avser 2013-06-30 om inget annat anges)

• Affärsvolymen ökade med 5 procent till 40 374 mSEK (38 343)
  • Utlåningen, inklusive leasing, ökade med 10 procent till 20 953 mSEK (19 046)
  • Inlåning från allmänheten steg med 3 procent till 14 545 mSEK (14 054)
  • Rörelseresultatet ökade med 4 procent till 246 mSEK (237)
  • Periodens nettoresultat sjönk till 101 mSEK (178) till följd av ökade bokslutsdispositioner
  • Räntenettot steg med 26 procent till 617 mSEK (488)
  • Avkastning på eget kapital uppgick till 12,7 procent (14,5)
  • Kärnprimärkapitalrelationen enligt Basel III uppgick till 14,7 procent (Basel II, 12,8) och den totala kapitalrelationen enligt Basel III uppgick till 17,4 procent (Basel II, 15,6)
  • Likviditetsreserven uppgick till 2 353 mSEK (2 326) och den totala likviditetsportföljen uppgick till 3 246 mSEK (3 497)

Utblick för 2014: Ökad tillväxt inom Privat och gradvis ökning inom Säljfinans. Inom Företag förväntas en fortsatt god tillväxt. Bankens kostnader påverkas fortsatt av investeringar i ökad konkurrenskraft och kundnytta och resultatet för helåret förväntas nå 2013 års nivå

Ikano Banks delårsrapport finns tillgänglig på bolagets hemsida: www.ikanobank.se/OmIkanoBank_EkonomiskInformation

Informationen är sådan som Ikano Bank AB (publ) ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades för offentliggörande den 28 augusti kl. 13.00.

Stefan Nyrinder, VD Tel: +46 705 86 84 14
Janice Söderholm Kvist, CFO Tel: +46 706 67 04 80

Ikano Bank erbjuder enkla och förmånliga lån och sparprodukter till privatkunder, säljstödstjänster till detaljhandelsföretag samt leasing och fakturaköpslösningar till företagskunder. Ikano Bank finns i Norden, Storbritannien och Nederländerna och ingår i Ikanogruppens affärsområde Finans. Ikano är en internationell koncern som utvecklar, äger och förvaltar företag inom områdena finans, fastighet, försäkring och detaljhandel. Ikano bildades 1988 och ägs av familjen Kamprad.

Mer information hittar du på www.ikanobank.se