Nytt samarbetsavtal för Kållered Köpstad

IKEA, Ikano Retail Centres och Mölndals stad har idag tecknat ett nytt samarbetsavtal för Kållered Köpstad. Avtalet anger förutsättningarna för ett detaljplanearbete där handeln kan utvecklas och utökas inom befintligt område. Nu påbörjas det gemensamma detaljplanearbetet som innefattar ett nytt varuhus och ett nytt shoppingcenter.

IKEA, Ikano Retail Centres och Mölndals stad arbetar tillsammans för att utveckla Kållered köpstad så att den bättre kan leva upp till besökarnas behov, både idag och i framtiden. Idag på kommunstyrelsens sammanträde fattades beslut om att teckna ett nytt samarbetsavtal för köpstaden och därmed anges förutsättningar för det kommande detaljplanearbetet.

– Det är jätteroligt att vi äntligen kan få fart på utvecklingen av Kållereds köpstad där IKEA blir huvudpart. IKEA och Ikano är stabila samarbetspartners och något mölndalsborna är vana vid att se i Kållered. I och med dagens beslut om samarbetsavtal startar en ny resa för Kållereds köpstad, säger Marie Östh, kommunstyrelsens ordförande i Mölndals stad.

Efter att samarbetsavtalet är på plats påbörjas detaljplanearbetet och om och när den planen antas av kommunfullmäktige, tecknas ett exploateringsavtal.

– Göteborgsregionen är viktig för oss, det finns ett stort intresse för IKEA som vi vill möta upp emot. Vi gläds åt att det nya samarbetsavtalet och ser fram emot vårt gemensamma arbete mot en ännu bättre IKEA upplevelse i Kållered för de många människorna, säger Michael Stjernquist, finanschef IKEA Sverige.

Det nya avtalet reglerar ett detaljplanearbete som kan pröva förutsättningarna för en förstärkt och utökad handel inom Kållered köpstad genom en omstrukturering av befintliga byggrätter och en utökning av handelsytorna inom området med ca 25 000 kvadratmeter inom befintligt handelsområde, en effekt av de kringboendes värdefulla input och som gjorts möjligt genom Ikano Retail Centres förvärv av mark i maj i år. I och med undertecknandet återkallas det gamla programsamrådet med tillhörande detaljplan.

– Samarbetsavtalet som nu tecknas innebär att vi nu kommer ett steg närmare vår ambition att bygga ett shoppingcenter ihopkopplat med ett nytt IKEA varuhus i Kållered Köpstad. Vi vill skapa en mötesplats för upplevelser i en välkomnande atmosfär, säger Jan Kristensson, VD Ikano Retail Centres.

För mer information, vänligen kontakta: Anna Pilkrona Godden, pressansvarig IKEA Sverige, 0723 - 52 79 54, anna.pilkrona.godden@ikea.com

Jessica Svensson, pressansvarig Ikano Retail Centres, 0709 – 70 86 26,

jessica.svensson@ikano.se

Sofia Höwing, kommunikationsansvarig Mölndals kommun, 0702 - 38 78 00

sofia.howing@molndal.se

OM IKEA I SVERIGE

Vår vision är att skapa en bättre vardag för de många människorna. IKEA Gruppen erbjuder väldesignad, funktionell och prisvärd heminredning med hög kvalitet för livet hemma. Vi integrerar hållbarhet i allt som görs och stöder kontinuerligt sociala initiativ. IKEA grundades 1943 och har idag 19 varuhus och e-handel i Sverige, varuhusen har årligen har 34 miljoner besökare. IKEA Gruppen har 303 varuhus i 26 länder som årligen har 690 miljoner besökare och hemsidan har en miljard besökare varje år. IKEA katalogen trycks i 211 miljoner exemplar på 29 språk. www.IKEA.se

OM IKANO RETAIL CENTRES

Ikano Retail Centres ägs gemensamt av Ikano Fastigheter och IKEA. Företaget utvecklar handelsplatser med IKEA som huvudankare i Sverige, Finland, Norge och Danmark. Ikano Fastigheter är en långsiktig fastighetsägare och projektutvecklare med affärssegmenten Ikano Retail Centres och Ikano Bostad. Ikano Fastigheter ingår i Ikano som ägs av familjen Kamprad. Ikano är en internationell företagsgrupp med verksamheter inom finans, försäkring, fastigheter och detaljhandel. www.ikanoretailcentres.se

OM MÖLNDALS STAD

Mölndal är en naturskön kommun, strax söder om Göteborg, med ett dynamiskt näringsliv och en intressant historia. Mölndals stad har drygt 62 000 invånare och är den tredje största kommunen i Västra Götalands län. Staden har ett strategiskt läge i nära anslutning till de större kommunikationslederna E6, E20/Söderleden samt västkustbanan och kust till kustbanan.

Mölndals stad har en vision som vi kallar Mölndal Vision 2022. Den kan sammanfattas med orden "Mölndal är den hållbara staden där alla får chansen. Med mod och kreativitet förstärker vi Västsverige." Mölndals stad har drygt 5000 medarbetare inom en mängd olika yrken som alla arbetar för att skapa välfärd för Mölndalsborna och alla de människor som arbetar och verkar i staden.

Samarbetsavtalet som nu tecknas innebär att vi nu kommer ett steg närmare vår ambition att bygga ett shoppingcenter ihopkopplat med ett nytt IKEA varuhus i Kållered Köpstad. Vi vill skapa en mötesplats för upplevelser i en välkomnande atmosfär.
Jan Kristensson, VD, Ikano Retail Centres
Göteborgsregionen är viktig för oss, det finns ett stort intresse för IKEA som vi vill möta upp emot. Vi gläds åt att det nya samarbetsavtalet och ser fram emot vårt gemensamma arbete mot en ännu bättre IKEA upplevelse i Kållered för de många människorna.
Michael Stjernquist, finanschef IKEA Sverige