88 miljoner till Rädda Barnen och UNICEF från årets Mjukdjurskampanj

Årets Mjukdjurskampanj har samlat in 88 miljoner kronor som går till att förbättra barns utbildning i Afrika, Central- och Östeuropa samt Asien. IKEA Foundation donerar pengarna till projekt som drivs av UNICEF och Rädda Barnen. 11 miljoner barn i 46 länder har hjälpts sedan 2003.

Den årliga Mjukdjurskampanjen på IKEA pågick i alla världens IKEA varuhus i november och december 2013. För varje mjukdjur eller barnbok som såldes, skänker IKEA Foundation 10 kronor till UNICEF och Rädda Barnen.

Sedan starten 2003 har IKEA Foundation skänkt sammanlagt cirka 590 miljoner kronor via kampanjen. Detta har bidragit till att förbättra utbildningsmöjligheterna för mer än 11 ​​miljoner barn i 46 länder. Donationen hjälper UNICEF och Rädda Barnen att utbilda lärare i barnvänliga undervisningsmetoder, förbättra tryggheten för barn, öka tillgången till utbildningsmaterial samt öka skolnärvaron.

Tack vare årets donation stödjer IKEA Foundation 19 projekt i 18 länder som drivs av UNICEF och Rädda Barnen. UNICEF stödjer och finansierar projektet ”Schools for Africa” i åtta länder och motsvarande projekt ”Schools for Asia” i Kina. Rädda Barnen stödjer utbildning för barn i de mest utsatta grupperna i Asien och Östeuropa.

De svenska IKEA kunderna och medarbetarna bidrog med årets mjukdjurskampanj till cirka 3,7 miljoner i donationer till UNICEF och Rädda Barnen. I varuhusen har kunderna haft möjlighet att vara med i en "Ge dubbelt-kampanj" som innebär att när de har köpt ett mjukdjur eller en bok har IKEA skänkt dessa till lokala välgörenhetsorganisationer för barn.

– Utbildning är nyckeln till en ljusare framtid för alla barn, särskilt de mest sårbara och utsatta. UNICEF är tacksamma för det starka samarbetet med IKEA Foundation, liksom det med kunder och medarbetare på IKEA. Vi arbetar tillsammans för att hjälpa alla barn att få den kvalitativa utbildning de förtjänar, säger Anthony Lake, UNICEFs högste chef.

– I år är det 20 år sedan vårt långsiktiga strategiska samarbete med IKEA startade. Det är också det åttonde året i rad som Rädda Barnen är en del av Mjukdjurskampanjen. Genom IKEA Foundations engagemang i arbetet att hjälpa utsatta barn att få tillgång till en bättre utbildning, kan barn i minoritetsgrupper och barn med funktionshinder - samt deras familjer och samhällen - alla dra nytta av intäkterna från kampanjen. Det ger dem möjlighet till en bättre och ljusare framtid, säger Elisabeth Dahlin, generalsekreterare Rädda Barnen som också leder internationella Rädda Barnens samarbete med IKEA Foundation.

Mer information

Tack vare årets donation stödjer IKEA Foundation 19 projekt i 18 länder som drivs av UNICEF och Rädda Barnen. UNICEF stödjer och finansierar projektet ”Schools in Africa” i åtta länder (Angola, Etiopien, Madagaskar, Malawi, Moçambique, Rwanda, Sierra Leone och Sydafrika) och motsvarande projekt ”Schools in Asia” i Kina. Rädda Barnen stödjer utbildning för barn i de mest utsatta grupperna (minoriteter och barn med funktionshinder) i Asien (Bangladesh, Kambodja, Kina, Indonesien, Burma, Filippinerna och Vietnam) och Europa (Litauen, Rumänien och Kosovo).

Donationerna ska hjälpa UNICEF och Rädda Barnen att utbilda lärare i barnvänliga undervisningsmetoder, öka tryggheten för barn, tillhandahålla utbildningsmaterial i skolan, hjälpa till att renovera och återställa skolor, öka tillgång till färskt vatten och förbättrad sanitet samt öka närvaron för barn i skolan.

Moçambique:
Tack vara IKEA Foundation och stödet genom Mjukdjurskampanjen har 55 000 barn i 88 skolor försetts med de fem beståndsdelarna i UNICEFs strategi för Barnvänlig skolor; utbildning, skydd, vatten, sanitet och hygien (WASH), hälsa och social mobilisering. Barn i dessa skolor fick också utbildning i idrott och i viktig livskunskap (HIV-medvetenhet, medvetenhet om jämställdhetsfrågor och förebyggande våld och sexuella övergrepp).

Sydafrika:
I Sydafrika, med stöd från IKEA Foundation, har UNICEF stöttat genomförandet av Safe and Caring Child-Friendly Schools (SCCFS) program för 198 skolor som inte nås av utvecklingsprogram utanför regeringen. Detta har gynnat 151 000 flickor och pojkar samt 3 400 lärare. Dessutom har IKEA Foundations stöd möjliggjort för fler än 2 500 skolor att registrera en skolliga i sport för att underlätta och skapa delaktighet för alla flickor och pojkar, även barn med funktionshinder.

Etiopien:
I Etiopien har donationerna från Mjukdjurskampanjen bidragit till ökad tillväxthastigheten och deltagandet i årskurs 1 i grundskolan, som nu har nått 92 procent. Bruttofrekvensen för barns inskrivning i förskolor har uppnått en betydande ökning på 15,9 procentenheter. Under ett år har det gått från ett barn av 20 till att fem barn av 20 blir inskrivna i förskola. En mycket positiv trend!

Rumänien:
Med stödet från IKEA Foundation kan Rädda Barnen driva ett projekt i Rumänien som syftar till att minska diskrimineringen av två av de mest utsatta grupperna barn: romska barn och barn med psykiska problem. Flera intressenter är identifierade och utbildnings-och hälsotjänster kommer utvecklas till förmån för utsatta barn och deras familjer. Cirka 18 000 skolbarn kommer att utbildas i att eliminera diskriminering och stigmatisering.

Indonesien:
I Indonesien har många barn med funktionshinder upplevt att deras grundläggande rättigheter har åsidosatts. Tack vare stöd från IKEA Foundation kan Rädda Barnen mobilisera samhällen, genom statliga intressenter och andra, för att hjälpa dessa barn att uppnå rätten till ett fullvärdigt och anständigt liv. Rädda Barnen kan åstadkomma detta genom att möjliggöra för familjer att ta hand om sina barn med funktionshinder och förbättra deras tillgång till högkvalitativ utbildning.

Bangladesh:
I Bangladesh finns cirka sju miljoner barn med funktionshinder som är extremt utsatta för våld och exploatering. Tack vare stöd från IKEA Foundation kan Rädda Barnen ge 4 400 pojkar och flickor med funktionsnedsättning i tre distrikt i Bangladesh förbättrat mentalt och fysiskt välbefinnande genom bättre skydd. Projektet arbetar med barnens vårdgivare, samhällen, skolmyndigheter, och barn med funktionshinder.

För mer information, vänligen kontakta:

IKEA Anna Pilkrona Godden, stf. pressansvarig IKEA Sverige, 0723-52 79 54, anna.pilkrona.godden@ikea.com

Rädda barnen Victoria Nordansjö, PR-ansvarig, victoria.nordansjo@rb.se 08-698 91 73

UNICEF Ingeborg Ekblom, PR-ansvarig som svensk kontaktperson, 08-692 25 00, ingeborg.ekblom@unicef.se

Om IKEA Foundation
IKEA Foundation syftar till att förbättra möjligheterna för barn och unga genom att stödja holistiska, långsiktiga program som kan skapa omfattande och bestående förändring och göra det möjligt för dem att skapa sin egen framtid. Vi arbetar med starka strategiska partners som använder innovativa tillvägagångssätt för att uppnå storskaliga resultat inom fyra fundamentala områden i ett barns liv: en plats att kalla sitt hem; en hälsosam start i livet; en bra utbildning och en hållbar familjeinkomst. De program som nu stöds når omkring 100 miljoner barn. Läs mer på: www.IKEAfoundation.org och www.facebook.com/IKEAfoundation

OM IKEA i SVERIGE
Vår vision är att skapa en bättre vardag för de många människorna. Vår affärsidé stöttar visionen genom att erbjuda ett brett sortiment av form- och funktionsriktiga heminredningsartiklar till så låga priser att så många som möjligt kan köpa dem. IKEA grundades 1943 i Älmhult och idag finns drygt 12 000 medarbetare i Sverige. Försäljningen i Sverige sker dels på våra 19 varuhus, med ca 34 miljoner besökare årligen, och via e-handel. IKEA Gruppen har totalt 305 varuhus i 26 länder. Under verksamhetsåret 2013 hade IKEA Gruppen totalt 135 000 medarbetare, 684 miljoner besökare i varuhusen och 1,3 miljarder besökare på www.IKEA.com.

Om Rädda Barnen
Rädda Barnen kämpar för barns rättigheter. Vi väcker opinion och stöder barn i utsatta situationer – I Sverige och i världen. Rädda Barnen är en del av världens ledande barnrättsorganisation, Save the Children, och tillsammans verkar vi i drygt 120 länder. Verksamheten inom Save the Children omfattar tusentals projekt från långsiktigt utvecklingsarbete och opinionsbildning till katastrofinsatser. Rädda Barnen har en tydlig inriktning på långsiktiga och varaktiga förändringar. De pengar vi samlar in används direkt och effektivt till långsiktigt förändringsarbete för barn. Läs mer på www.räddabarnen.se

Om UNICEF
UNICEF är FN:s barnfond, världens ledande barnrättsorganisation. Med barnkonventionen som grund kämpar de i över 190 länder och territorier för alla barns rätt till överlevnad, trygghet, utveckling och inflytande. De bildar opinion, påverkar politiker, samlar in pengar så att barnen får rent vatten, skola, näring, hälsovård och skydd mot övergrepp. Läs mer på: www.unicef.se och följ oss gärna på Facebook