Detta är ett hem enligt svenskarna

Vad är det egentligen som gör ett hem till ett hem? IKEA har nyligen gjort en djupdykning kring detta för att bena ut vilka ingredienser som gör att vi känner oss hemma där vi bor. För svenskarna är ett lättskött hem viktigt för hemkänslan.

För tredje året i rad har IKEA tagit fram Life at Home Report, en omfattande rapport baserat på publika forskningsrapporter, kunskap och fakta från IKEAs researchavdelning, samt en undersökning med svar från 12 städer i olika länder, om hur vi lever i hemmen. Rapporten är framtagen för att för att få förståelse för hur människor verkligen känner och tänker kring sitt hem. Rapporten utgår också från de många hembesök som IKEA gör varje år för att få bättre förståelse för beteenden och relationer som finns i hemmet och hur det påverkar vårt sätt att leva hemma.

Ett idealt hem för svenskarna är tryggt och enkelt att ta hand om, och en tredjedel av svenskarna skulle vilja ha mindre saker i sitt hem. På frågan om varför de skulle vilja ha färre saker hemma svarar över hälften att de har så mycket saker hemma att det är svårt att organisera allting. Något som däremot höjer hemkänslan för svenskarna är blommor och gröna växter, inte minst för kvinnorna där 70% uppger att de tycker att grönt höjer trivseln hemma att jämföra med 48% för männen.

– Att göra hembesök hos folk och förstå hur vi lever hemma hjälper oss på IKEA att förverkliga visionen om att skapa en bättre vardag för de många människorna. Därför är vi alltid nyfikna på vad som gör att vi känner oss hemmastadda, säger Mikael Ydholm som är Research Manager på IKEA.

En annan sak som är viktigt för svenskarna är de relationer man har i hemmet. Ungefär hälften uppger att hemmet är där de har sina viktigaste relationer, och över hälften av de svarande uppger att de spenderar tid med familj och vänner i hemmet för att skapa hemkänsla. När det kommer till att ta beslut om hur hemmet ska utformas säger 2 av 5 att det är partnern som har störst inflytande.

Enligt rapporten uppger även en tredjedel av svenskarna att de blir irriterade varje vecka över röran hemma, men svenskarna bråkar mindre om städningen jämfört med andra länder som har deltagit i undersökningen.

– För att utvecklas behöver vi ta reda på mer om människors verkliga behov, ambitioner och drömmar när det kommer till hemmet i dag. Med hjälp av insamlad data kan vi omvandla den och på så sätt utveckla och ta fram produkter som matchar den respons som framkommer, säger Mikael Ydholm som är Research Manager på IKEA.

Ett exempel på en produkt som är ett resultat från lärdomar av tidigare rapporter är IKEAS nya bärbara induktionshäll, TILLREDA som gör det möjligt att laga mat överallt där det finns ett eluttag. TILLREDA har tagits fram för att möta de behov om mindre ytor i köket och ett mer flexibelt levnadssätt.

En online-undersökning genomfördes i Sverige mellan 20 juni och 29 juni.
1021 svar samlades och den genomsnittliga svarstiden var 17 minuter.
Ålderns spännvidd av de tillfrågade är inställd på 18-80 år för alla städer i syfte att bibehålla jämförbarheten mellan städerna.

Fler insikter om svenskarna från IKEA Life at Home Report

• Doften är även en viktig ingrediens för svenskarnas hemkänsla där 31% av svenskarna associerar sitt hem med en speciell doft.
  • Om svenskarna skulle ha en extra timme över i hemmet skulle de vilja spendera den själv.
  • Var femte svensk känner sig stressad om de inte besöker sociala medier varje dag.
  • Området är viktigt för svenskarna, 32 procent uppger att de hellre bor på mindre yta i ett område som de älskar än att bo stort i ett område som de inte gillar.
  • 45% av svenskarna känner sig mer hemma utanför sitt hem – hos föräldrar och kompisars hem, på gym eller jobb.

För frågor vänligen kontakta:
Tina Björeman, presskontakt IKEA
tina.bjoreman@ikea.com

OM IKEA I SVERIGE
Vår vision är att skapa en bättre vardag för de många människorna, vilka innefattar våra medarbetare, våra kunder och alla människor vår verksamhet berör. IKEA produkterna består av rätt kombination av form, funktion, kvalitet, hållbarhet och ett lågt pris – vi kallar det Demokratisk design. IKEA grundades i Älmhult 1943. Idag finns 19 IKEA varuhus och e-handel i Sverige, varuhusen hade 37,4 miljoner besök och 77 miljoner besök på www.IKEA.se under verksamhetsåret 2015. I Sverige finns ca 13 500 IKEA medarbetare, varav ca 7000 inom varuhusorganisationen.www.IKEA.se