Första spadtag tas till IKEAs nya varuhus i Uddevalla

Idag har IKEA och Ikano Retail Centres tagit första spadtaget till det nya IKEA varuhuset och den nya handelsplatsen i Uddevalla på Östra Torpområdet.

Den som tog första spadtaget var 7-åriga Uddevallabon Elin Simonsson, som följer bygget varje dag och ser fram emot att IKEA ska öppna i Uddevalla. Hon anmälde sitt intresse till spadtaget via en utlysning på Facebook.

Varuhuschef i Uddevalla blir Tomas Bolander som idag jobbar som varuhuschef på IKEAs varuhus i Gävle och som har jobbat inom IKEA i 16 år.

– Jag ser verkligen fram emot att få möjlighet att vara med och bygga upp ett helt nytt IKEA varuhus i Uddevalla. Jag vet att det finns ett stort intresse för både IKEA och heminredning i regionen så jag ska göra allt för att uppfylla de förväntningar som finns, säger Tomas Bolander, ny varuhuschef IKEA Uddevalla.

Det nya IKEA varuhuset kommer att ha hela IKEAs sortiment i två plan med en total yta på 37 000 m2, fyllt med heminredningsinspiration och lösningar till låga priser.

Den intilliggande handelsplatsen blir på ca 25 000 m2 med totalt 10 butiker. I dagsläget är drygt 80 procent uthyrt. CityGross blir den största butiken.

– Vi är glada över att utveckla ännu en ny handelsplats tillsammans med IKEA. Det finns ett stort intresse bland våra kunder och vi ser framemot att få börja bygga i Uddevalla, säger Jan Kristensson, VD Ikano Retail Centres.

Just nu är det full aktivitet med markarbeten på Östra torp området för att det nya varuhuset ska kunna öppna till sommaren 2013. I augusti planerar man att starta montaget av stommen. Därefter kommer vi att kunna se den välkända blå och gula fasaden i Uddevalla.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Sara Carlsson, pressansvarig IKEA Sverige, 0733-53 12 97, sara.carlsson2@ikea.com

Tomas Bolander, varuhuschef Uddevalla, 073-353 12 87, tomas.bolander@ikea.com

Jan Kristensson, VD, Ikano Retail Centres, 070-531 95 90, jan.kristensson@ikano.se

OM IKEA
IKEAs vision är att skapa en bättre vardag för de många människorna. IKEA erbjuder heminredning med god design och funktion till låga priser. IKEA integrerar insatser för miljön i den dagliga verksamheten och stöder kontinuerligt sociala initiativ.

IKEA grundades 1943 och har 17 varuhus i Sverige, som årligen besöks av 34 miljoner människor. Distanshandeln bedrivs genom IKEA Handla Hemma. IKEA koncernen har 294 varuhus i 26 länder, som årligen besöks av 655 miljoner människor. IKEA katalogen trycks i 208 miljoner exemplar på 31 språk. www.ikea.se