IKEA återkallar skyddsgrind PATRULL KLÄMMA och PATRULL SMIDIG på grund av fallrisk

IKEA uppmanar kunder som har en tryckmonterad skyddsgrind, PATRULL KLÄMMA och/eller PATRULL SMIDIG, att inte använda den på toppen av en trappa. En tryckmonterad skyddsgrind på toppen av en trappa kan utgöra en fallrisk och därmed orsaka skador. Produkten är säljstoppad.

Den tryckmonterade skyddsgrinden PATRULL KLÄMMA och PATRULL SMIDIG är säker att använda i en dörröppning och längst ner i en trappa.

IKEA har mottagit rapporter om incidenter som visar att friktionen mellan väggen och den tryckmonterade skyddsgrinden inte har varit tillräcklig för att hålla fast grinden på ett säkert sätt. Dessutom kan den nedre metallstången utgöra snubbelrisk. Det har inkommit tre rapporter där barn har skadats som en följd av fall ner från en trappa.

Kunder som vill återlämna sin PATRULL KLÄMMA och PATRULL SMIDIG med datumstämpel 1510 (ÅÅ VV/år vecka) eller tidigare är välkomna att lämna tillbaka den i alla IKEA varuhus för full återbetalning. Detta gäller även förlängningsdelar till PATRULL. Kvitto är inget krav för återbetalning.

Kunder som vill behålla sin PATRULL KLÄMMA och PATRULL SMIDIG för användning i dörröppning mellan rum eller längst ned i en trappa kan kontakta IKEA och få uppdaterade bruksansvisningar och skyddsmärkning för att sätta på grinden.

Skyddsgrindarna PATRULL KLÄMMA och PATRULL SMIDIG har funnits till försäljning sedan 1 augusti 1995.

För mer information se www.IKEA.se och för frågor kring återlämning och produkt kontakta kundservice 0775-700 500.

Vi ber om ursäkt för eventuella besvär detta kan orsaka, men säkerheten är alltid av högsta prioritet för IKEA.

Identifiera produkt genom etikett
En etikett är fäst på metallstången längst ner på skyddsgrinden som omfattar produktinformation. Datumstämpeln ( ÅÅVV ) finns också på etiketten enligt vad som anges nedan.

För mediefrågor, vänligen kontakta:
Daniela Rogosic, pressansvarig IKEA Sverige, 0733-53 12 97,daniela.rogosic3@ikea.com

OM IKEA I SVERIGE
Vår vision är att skapa en bättre vardag för de många människorna. IKEA erbjuder väldesignad, funktionell och prisvärd heminredning med hög kvalitet för livet hemma. Vi integrerar hållbarhet i allt som görs och stöder kontinuerligt sociala initiativ. IKEA grundades 1943 och har idag 19 varuhus och e-handel i Sverige, varuhusen har årligen har 37,8 miljoner besök. IKEA koncernen med 147 000 medarbetare, har 318 varuhus i 28 länder som årligen har 716 miljoner besök och hemsidan har 1,5 miljarder besök varje år. IKEA katalogen trycks i 211 miljoner exemplar på 29 språk. www.IKEA.se