IKEA återkallelse - Komplettera IRIS & ALVINE jalusier med låsanordning för ökad säkerhet

IKEA ber kunder som har IRIS och ALVINE jalusier med datumstämpel 0823 eller tidigare att kontakta IKEA Kundservice eller Byten & Återköp på det lokala IKEA varuhuset, för att få ett gratis reparationspaket. I reparationspaketet ingår låsanordning och monteringsanvisning. Inga andra fönstertextilier är berörda.

IRIS och ALVINE jalusier följer inte helt den enda säkerhetsstandarden för den här typen av produkt som finns, vilket är en frivillig amerikansk säkerhetsstandard. Standarden kräver att draglinor till jalusier är försedda med en låsanordning för att minska risken att fastna i draglinorna.

Vi uppmanar alla kunder som har IRIS eller ALVINE jalusier med datumstämpel 0823 (ååvv) och tidigare att montera låsanordningen. IKEA logotypen, leverantörsnummer och datumstämpel finns på en vit etikett som sitter på jalusin. IRIS och ALVINE jalusier med datumstämpel 0830 och senare är försedda med låsanordning och följer helt den frivilliga amerikanska standarden.

Vi ber om ursäkt för det besvär detta medför.

För mer information se www.ikea.se eller
kontakta IKEA Kundservice på telefon 020-43 90 50, val 4. reklamationsärenden.

Mediefrågor till:
Ylva Magnusson, Pressansvarig IKEA Sverige