Sagor och dubbel glädje i årets mjukdjurskampanj

IKEA Foundation fortsätter att via UNICEF och Rädda Barnen ge barn i utvecklingsländer en chans till utbildning. Sedan 2003 har kampanjen Mjukdjur för utbildning gett tio miljoner barn i 46 länder tillgång till engagerade lärare, tryggare skolor och bättre läromedel. På söndag, den 27 oktober, startar kampanjen på de svenska varuhusen.

För varje mjukdjur och barnbok som säljs på IKEA varuhusen världen över skänker IKEA Foundation 10 kronor till utbildningsprogram som drivs av UNICEF och Rädda Barnen. Kunderna har även möjlighet att lämna mjukdjuret de köper på varuhusen genom lokala samarbeten, för att på så sätt ge dubbelt till behövande barn.

– Mjukdjuren på IKEA skapar glädje för tusentals barn, men många barn i världen har få anledningar till glädje. De har inte tillgång till det som många av oss tar för givet, som rent vatten, mat och utbildning. Den årliga mjukdjurskampanjen på IKEA gör skillnad på riktigt och hjälper tusentals nya barn varje år, säger Eva Stål, hållbarhetskoordinator, IKEA Sverige.

Årets mjukdjurskampanj tar inspiration från sagornas värld med nyheter som vargen LUFSIG, prinsessan NOJSIG och kungen GULLGOSSE, alven KRULLIG och den magiska älvan SÅNGTRAST. Figurerna är också karaktärer i årets barnbok ”Prinsessan och glädjen” där barnen får besöka sagornas skog där prinsessan Klara söker efter sin pappas glädje. Boken är skriven av den prisbelönade författaren Ulf Stark och har illustrerats av Silke Leffler.

– Genom mjukdjurskampanjen och IKEA Foundation har IKEA möjliggjort för miljontals barn att få tillgång till utbildning. Vårt arbete tar aldrig slut, vi vill ge alla barn rätt till en kvalitativ skolgång och därmed öka chansen till en bättre framtid, säger Véronique Lönnerblad, Generalsekreterare UNICEF Sverige.

Målet med kampanjen Mjukdjur för utbildning är att bidra med en bra utbildning för barn i utvecklingsländer. Sedan kampanjen startade 2003 har donationerna uppnått till 57 miljoner EURO (ca 525 miljoner SEK), vilket har hjälpt över 10 miljoner barn i 46 länder.

– Vi känner stor stolthet över att vara en del av mjukdjurskampanjen. Tack vare denna kampanj innebär det att vi kan fortsätta arbetet med att förändra förutsättningarna för utsatta barn i Östeuropa och Sydostasien. Vi skapar möjligheter till utbildning, med positiv inverkan på framtida generationer, säger Elisabeth Dahlin, ordförande i IKEA Foundations samarbetsgrupp tillika generalsekreterare för Rädda Barnen i Sverige.

Mjukdjurskampanjen pågår på de svenska IKEA varuhusen mellan 27 oktober 2013 och 4 januari 2014.

Se filmen på YouTube här

För fler bilder, se vårt pressrum på mynewsdesk.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

IKEA
Eva Stål, koordinator Hållbarhet, IKEA Sverige, eva.stal@ikea.com, 0708-35 10 11

UNICEF

Ingeborg Ekblom, PR-ansvarig, UNICEF Sverige, ingeborg.ekblom@unicef.se,

Rädda Barnen

Victoria Nordansjö, PR-ansvarig, Rädda Barnen victoria.nordansjo@rb.se 08-698 91 73

OM IKEA SVERIGE
Vår vision är att skapa en bättre vardag för de många människorna. IKEA Gruppen erbjuder väldesignad, funktionell och prisvärd heminredning med hög kvalitet för livet hemma. Vi integrerar hållbarhet i allt som görs och stöder kontinuerligt sociala initiativ. IKEA grundades 1943 och har idag 18 varuhus och e-handel i Sverige, varuhusen har årligen har 34 miljoner besökare. IKEA Gruppen har 303 varuhus i 26 länder som årligen har 690 miljoner besökare och hemsidan har en miljard besökare varje år. IKEA katalogen trycks i 211 miljoner exemplar på 29 språk. www.IKEA.se

Om IKEA Foundation
IKEA Foundation syftar till att förbättra möjligheterna för barn och unga genom att stödja holistiska, långsiktiga program som kan skapa omfattande och bestående förändring och göra det möjligt för dem att skapa sin egen framtid. Vi arbetar med starka strategiska partners som använder innovativa tillvägagångssätt för att uppnå storskaliga resultat inom fyra fundamentala områden i ett barns liv: en plats att kalla hem; en hälsosam start i livet; en bra utbildning och en hållbar familjeinkomst. De program som nu stöds når omkring 100 miljoner barn.
Läs mer på:
www.ikeafoundation.org och www.facebook/IKEAfoundation

Om Rädda Barnen

Rädda Barnen är en politiskt och religiöst obunden folkrörelse med verksamhet både i Sverige och i världen. Med Barnkonventionen som grund arbetar vi för att barn ska få det bättre och för att barns rättigheter ska respekteras. Rädda Barnen är en del av Save the Children International som består av 30 organisationer som arbetar för barns rättigheter i över 120 länder. www.raddabarnen.se

Om UNICEF
UNICEF är FN:s barnfond, världens ledande barnrättsorganisation. Med barnkonventionen som grund kämpar vi i över 190 länder och territorier för alla barns rätt till överlevnad, trygghet, utveckling och inflytande. Vi bildar opinion, påverkar politiker, samlar in pengar så att barnen får rent vatten, skola, näring, hälsovård och skydd mot övergrepp.
www.unicef.se

Citat