Smålänningar bäst i Sverige på att rensa ur garderoben

En färsk undersökning från Novus motbevisar den som spar han har och berättar att smålänningar är betydligt bättre på att rensa i sina garderober än genomsnittssvensken. 38 procent av smålänningarna rensar ur garderoben en gång i halvåret jämfört med 24 procent i övriga Sverige. Främsta anledningen till att vi rensar är att få mer plats, få en bättre överblick men också för att många helt enkelt tycker sig ha för mycket kläder. Nya KOMPLEMENT löser problemet med smartare förvaring och bättre överblick, men lämnar rensandet till kunden.

Svensken äger mer kläder är någonsin och behovet av smarta förvaringslösningar tycks omättligt. En färsk undersökning genomförd av IKEA och Novus[1] visar att smålänningen skiljer sig från rikssnittet i flera frågor när det kommer till klädförvaring.

Smålänningar kämpar i betydligt mindre utsträckning med problemet att jag har för mycket kläder jag inte använder (23) i jämförelse med Norrland där nästan 5 av 10 tycker sig har ett för stort utbud att välja ibland. Detta hänger såklart ihop med att man i Småland är bättre på att rensa ut (38 mot 24). Dessutom anser sig smålänningar vara mer ordningsamma (63) än genomsnittet (57), och är något bättre än rikssnittet på att skänka sina kläder till välgörenhet (82 vs. 79).

– Smålänningar anser sig mer ordningsamma vilket troligtvis är anledningen till att de är mer nöjda med sin befintliga förvaring. Även om smålänningarnas förvaringsutmaningar också handlar om att de har för mycket kläder så svarar de också att problemet lika mycket om handlar om bättre ordning, säger Tina Björeman, pressansvarig, heminredning IKEA Sverige

Med KOMPLEMENT erbjuder IKEA över 200 färdiga lösningar för olika förvaringsbehov, oavsett livssituation eller plånbok. KOMPLEMENT är inte bara flexibelt och mångsidigt i sig, utan erbjuder mängder av kombinationer med PAX. I samband med lanseringen introduceras interiörserien HYFS som gör det enklare att organisera lösa ting.

Säljstart för KOMPLEMENT är i februari och i april finns det kompletta sortimentet i alla varuhus i Sverige.

[1] Statistik från undersökning som har genomförts bland allmänheten i Sverige i åldrarna 18-79 år under perioden 12–18 december 2013. Totalt har 1027 intervjuer genomförts. Sifferangivelserna i dokumentet är i %.

För ytterligare information, vänligen kontakta: Tina Björeman, Pressansvarig heminredning IKEA Sverige, 0733-47 11 70, tina.bjoreman@ikea.se

OM IKEA I SVERIGE
Vår vision är att skapa en bättre vardag för de många människorna. Vår affärsidé stöttar visionen genom att erbjuda ett brett sortiment av form- och funktionsriktiga heminredningsartiklar till så låga priser att så många som möjligt kan köpa dem. IKEA grundades 1943 i Älmhult och idag finns drygt 12 000 medarbetare i Sverige. Försäljningen i Sverige sker dels på våra 19 varuhus, med ca 34 miljoner besökare årligen, och via e-handel. IKEA Gruppen har totalt 305 varuhus i 26 länder. Under verksamhetsåret 2013 hade IKEA Gruppen totalt 135 000 medarbetare, 684 miljoner besökare i varuhusen och 1,3 miljarder besökare på www.IKEA.com.

Citat

Tina Björeman, pressansvarig, heminredning IKEA Sverige