Tore Bertilsson - ny ledamot i IKEA Gruppens styrelse från och med september 2014

Tore Bertilsson, tidigare vice VD och CFO på SKF, blir ny ledamot i INGKA Holding B.V. Supervisory Board, IKEA Gruppens styrelse, från 1 september 2014. Bertilsson efterträder Carl Wilhelm Ros, som stannar i styrelsen fram till årsskiftet.

- Tore har lång och tung erfarenhet av koncernledningen i ett globalt storföretag och kommer att axla rollen som styrelseledamot mycket väl, säger styrelseordförande Göran Grosskopf.

Tore Bertilsson gick nyligen i pension från SKF efter många år som vice VD och CFO. Han är bland annat styrelseordförande i PRI Pensionsgaranti samt styrelseledamot i Gunnebo och i Ågrenska, det senare ett nationellt kompetenscentrum för barn och ungdomar med sällsynta diagnoser.

For information in english, please see attached PDF document.

För mer information vänligen kontakta:

Josefin Thorell, Media relations IKEA Group, +46 709 93 63 76 ikea.pr@ikea.com

Om IKEA Gruppen
Vår vision är att skapa en bättre vardag för de många människorna och vi erbjuder väldesignad, funktionell och prisvärd heminredning av hög kvalitet, producerad på ett ansvarsfullt sätt. IKEA Gruppen har 135 000 medarbetare, och över 300 varuhus i 26 länder med över 600 miljoner besökare per år. Det finns ytterligare över 40 IKEA varuhus som drivs av franchisetagare utanför IKEA Gruppen. Totalt finns det IKEA varuhus i 44 länder. www.IKEA.se