Viktig information om test i Tjeckien

Vi har idag fått information om att våra köttbullar kan innehålla spår av hästkött utifrån ett test som är gjort i Tjecken. Våra egna kontroller har inte visat något spår av hästkött. Nu måste vi givetvis undersöka detta ytterligare.

På IKEA kompromissar vi inte med kvalitet, säkerhet eller ingredienserna i den mat vi säljer och serverar. Med hänsyn till eventuell oro bland våra kunder stoppar vi nu all försäljning och servering av våra köttbullar runt om i landet. Vi återkommer så fort vi har mer information.

Sara Carlsson, pressansvarig IKEA Sverige, sara.carlsson2@ikea.com, 076-647 39 17

OM IKEA
IKEAs vision är att skapa en bättre vardag för de många människorna. IKEA erbjuder väldesignad, funktionell och prisvärd heminredning med hög kvalitet för livet hemma. IKEA integrerar hållbarhet i allt som görs och stöder kontinuerligt sociala initiativ. IKEA grundades 1943 och har idag 17 varuhus och e-handel i Sverige, varuhusen har årligen har 34 miljoner besökare. IKEA koncernen har 300 varuhus i 26 länder som årligen har 690 miljoner besökare och hemsidan har en miljard besökare varje år. IKEA katalogen trycks i 211 miljoner exemplar på 29 språk. http://www.ikea.se