Den första plastappen

När ska man använda en viss sorts plast och hur ska man veta vad olika plaster har för egenskaper? Nu lanseras den första svenska plastappen som samlar allt du behöver vet om plast lätt tillgängligt på ett ställe. Dessutom är den gratis!

Plast är en materialfamilj med nästan obegränsade möjligheter. I plastappen får du veta vilka egenskaper en viss plast har och när den är lämpliga att använda. Plastappen är ett riktigt uppslagsverk med utförlig information om de vanligaste plasterna och videoklipp om de vanligaste bearbetningsmetoderna. Dessutom beskrivs fördelar och begränsningar med olika plaster, kemin bakom, hur plaster kan återvinnas och vad en viss förkortning betyder.

− Vi vill öka kunskapen om plast och den nya plastappen är verkligen ett nytt och spännande verktyg. Ulf Bruder har gjort ett fantastiskt jobb och vi är mycket glada för att han delar med sig av sin stora kunskap om plast, säger Lena Lundberg på Plast- & Kemiföretagen.

Plastguiden är framtagen av Bruder Consulting och sponsrad av Plast- & Kemiföretagen. Innehållet bygger på boken Värt att veta om plast, av Ulf Bruder.

Plastguiden är gratis och finns nu för Iphone, Android och Ipad. En demonstrationsfilm finns på YouTube (http://www.youtube.com/watch?v=pDKmnSjRKZE&feature=youtu.be)

Plastguiden är gratis och finns nu för Iphone, Android och Ipad. En demonstrationsfilm finns på YouTube och på följande hemsida: www.brucon.se/Plastguiden.html

Lena Lundberg, 08-783 81 88, 070-662 93 31

Ulla Nyman, 08-783 81 48, 070-595 81 48

Plast & Kemiföretagen är branschorganisationen för tillverkare och leverantörer av kemikalier och plastprodukter i Sverige.

Plast- & Kemiföretagen, P&K, är branschorganisation för tillverkare och leverantörer av kemikalier och plastprodukter i Sverige med ca 250 medlemsföretag. Vår målsättning är att skapa förtroende för industrin och att stärka entreprenörsandan inom plast- och kemisektorn. Med en omsättning på ca 170 miljarder kronor och omkring 60 000 anställda är branschen Sveriges tredje största exportindustri och satsar närmare 16 miljarder kronor på FoU. http://www.plastkemiforetagen.se