Industrin vill växa i Europa

Vi behöver politiker som ger en tydlig signal om att tillväxt inom energi- och klimateffektiv industri är välkommet. Det är budskapet i det Manifest för tillväxt och arbetstillfällen som över 130 Vd:ar för energiintensiv industri och flera europeiska branschorganisationer ställt sig bakom.

– Den 22 januari presenterade EU-kommissionen sin strategi för Energi och Klimat 2030. Den måste nu mötas av en politik som förenar industri-, energi- och miljöpolitik och som stöder tillväxt inom energi- och klimateffektiv industri, säger Mikael Möller, Näringspolitisk chef på IKEM.

Den analys av energipriserna i Europa som genomförts av EU Kommissionen bekräftar att europeisk industri lider av betydande kostnadsnackdelar jämfört med konkurrerande industriregioner i världen. Detta är ett hot mot investeringar och utveckling av europeisk industri och sätter därmed viktiga arbetstillfällen på spel.

Industrierna bakom Manifestet representerar mer än en miljon direkta arbetstillfällen i Europa och uppslutning kring Manifestet är en tydlig signal från industrin om hur angelägen frågan är. I avsaknad av globalt lika spelregler är det väsentligt att inte lägga direkta och indirekta kostnader på europeisk effektiv industri som sänker konkurrenskraften i den globala konkurrensen. Budskapet är i korthet:

• att ekonomisk återhämtning i Europa kräver tillväxt i industrin
  • att industrin behöver tillgång till energi på globala villkor
  • att klimatmål måste främja tillväxt i energi- och klimateffektiv industri
  • att tillväxt inom industrin är en förutsättning för ett grönare Europa och lägre globala klimatutsläpp

IKEM är en del av den europeiska kemiindustrin och stöder Manifestet. Ensidiga utsläppsåtaganden från EU:s sida utan krav på omvärlden och som lägger den största bördan på globalt konkurrensutsatt industri hotar inte bara arbetstillfällen utan driver i förlängningen också upp växthusgasutsläppen globalt. Det är viktigt att det blir rätt när nu EU:s medlemsländer träffas för att bestämma strategin för 2030. I den processen har Sverige en viktig roll att spela.

– Det som Europa och Sverige behöver är ett tydligt besked om att effektiv industriproduktion är välkommen att växa och utvecklas här, säger Anders Fröberg, VD Borealis Sverige AB och vice ordförande i IKEM.

Mikael Möller, IKEM, 010-455 3866, 070 683 8144, mikael.moller@ikem.se