Bra start för kemi- och läkemedelsindustrin 2017

Report this content

En tydligt positiv utveckling inom den kemirelaterade produktionen, kemi, läkemedel, plast och gummi samt raffinaderi, efter ett antal år med en svag tillväxt. Det visar konjunktur­enkäten över första kvartalet 2017 från IKEM – Innovations- och kemiindustriernas. Försäljningsvolymerna ökar på hemmamarknaden liksom på den väsentligt mycket större exportmarknaden.

Den kemirelaterade industrin, kemi, läkemedel, plast och gummi samt raffinaderi, är en av hörnpelarna inom svensk tillverkningsindustri.  Ungefär 70 procent av branschens produkter exporteras och sammantaget står den för cirka 22 procent av den svenska exporten.  IKEM:s konjunkturenkät över första kvartalet 2017 visar på en tydligt positiv utveckling, jämfört med samma period 2016. Försäljningsvolymerna ökade både på hemmamarknaden och på exportmarknaden.

‒ Den internationella marknaden för svenska kemi-, läkemedels-, plast och gummi och raffinaderiprodukter har uppenbarligen vaknat till liv med besked. Med ljusare omvärldsprognoser räknar företagen också med en fortsatt tillväxt framöver, kommenterar IKEM:s chefekonom Carl Eckerdal.

Ökad global tillväxt och en allmänt ökad optimism åtföljs av ökade råvarupriser. IKEM-företagen upplevde en signifikant kostnadsökning under Q1, uttryckt i index 128 där 100 motsvarar oförändrad utveckling.

‒ De breda kostnadsökningarna till trots stärktes företagens lönsamhet. Ökade produktionsvolymer, ökad betalningsvilja och en ökad produktivitet har varit effektiva motvikter till kostnadsexpansionen.

En stärkt lönsamhet möjliggör fortsatt utvidgade investeringssatsningar. Det visar även resultatet i konjunkturbrevet över Q1. Därmed kan branschen fullfölja en tydligt positiv investeringstrend alltsedan 2010.

‒ I den utsatta globala konkurrensen medlemsföretagen är en del av, är ökade investeringar en absolut nödvändighet. Statistiken ger på denna punkt lugnande besked och borgar för en central roll för IKEM-företagen i det svenska näringslivet framöver, avslutar Carl Eckerdal.

För mer information om IKEM:s konjunkturenkät kontakta:
Carl Eckerdal, chefekonom, IKEM, 070-497 11 98,  carl.eckerdal@ikem.se