Avantgardet – årets största svenska musikgenombrott

Report this content

Duon Avantgardet är det mest omtalade nya bandet i Sverige just nu. Deras debutalbum ”För många dyra skor och döda ögon”, producerad av Sveriges mest eftertraktade producent Björn Olsson (Håkan Hellström, Mando Diao, Soundtrack of our lives), släpptes i mars och har fått ett enastående mottagande. Skivan har blivit den mest omtalade svenska debuten i år och hyllats unisont av recensenterna. Germund Stenhag på P3 Sveriges Radio menar att debuten ”vänder blad i rockhistorien”, Andres Lokko på Svenska Dagbladet beskriver den som en ”tonsatt självbiografisk roman utan spärrar”, Aftonbladets Fredrik Virtanen väljer Avantgardet framför Håkan Hellströms nya och Gaffa konstaterar att ”det här är musik som behövs”.

Avantgardet gör känslostark progg för 10-talet med socialrealistiska texter som hämtade från förortens hiphop och dess underklassperspektiv. Duon består av kompisarna Rasmus Arvidsson och Patrik Åberg från Nybro väster om Kalmarsund. De skrev sin första låt för åtta år sedan, men så kom Belfast, London, missbruk och självmordstankar emellan. Rasmus var borta i sex år innan han efter en överdos återvände till Sverige. Killarna återförenades hösten 2015 och Rasmus nykterhet fick kreativiteten att flöda som aldrig förr. Nu i vinter har Avantgardet jobbat med producenten Björn Olsson och färdigställt debutalbumet “För många dyra skor och döda ögon”.

Det är sångaren Rasmus Arvidssons egen historia som berättas på skivan, från första missljudet innan inledande ”Napoleon” till Björn Olssons sista Leslie-gitarr som går sönder när ”Åh Sverige” klingar ut.

Under hela min uppväxt har jag varit stolt över Sverige. Öppna gränser, stark välfärd, neutralitet i internationella konflikter och så en fruktansvärt imponerande musikexport. Nu skäms jag istället. Skäms över våra stängda gränser, över vår nedmonterade välfärd, över vårt samarbete med Nato och över hur politiken i Musiksverige misshandlar och kväver kreativitet och känslor hos artister och publik. Min skiva och dess mottagande är ett bevis på att många med mig vägrar låta utvecklingen fortsätta åt fel håll. Hoppas också ni är redo att sluta upp bakom ett öppnare och varmare samhälle där musiken betyder mer än pengar. säger Rasmus Arvidsson.

Första singeln ”Skakar på tåget” har klättrat upp på P3:s C-lista och flera av låtarna från skivan har adderats till olika spellistor på Spotify, bland annat Spotifys Indie Highlights och Gaffas och Sonics ”bäst just nu”-listor.

Avantgardet inleder nu ett samarbete med Sveriges största bokningsbolag Luger och 29 april gör bandet sin debutspelning på Oceanen i Göteborg. I början av maj väntar ett nytt singelsläpp och 13 maj ges ”För många dyra skor och döda ögon” ut på vinyl.

Svenska recensenter om Avantgardet

Gaffa delar ut fem stjärnor med beskrivningen "en konceptplatta med tvättäkta känslor” och konstaterar att ”det här är musik som behövs”.

DN:s Nils Hansson ger albumet 4/5 i betyg och beskriver sångaren Rasmus Arvidsson som "vinglig och älskansvärd".

Anders Lokko menar att debuten är "ögonblickligt drabbande” och beskriver skivan i som "ett skadeskjutet och jävligt verk – en tonsatt självbiografisk roman utan spärrar” i SvD.

Johan Lindqvist ger skivan fyra fyrar i GP och uppmanar läsarna: ”låt inte den här musiken gå dig förbi”.

Aftonbladets Fredrik Virtanen beskriver det som ”skevt och äkta” och Håkan Steen på samma tidning menar att det är ”skadeskjuten Göteborgsrock på kalmaritiska” som skapar habegär.

Även NWT ger 4/5 i betyg och Carl Edlom skriver att skivan är ”fast förankrad i den svenska proggen och 90-talets Göteborgsscen” och att Avantgardet gör ”trasig dagboksrealism”.

Värmlands Folkblad delar också ut 4/5 i betyg och Thomas Jonsson fastslår att ”all smuts och irriterande skevhet är precis det som är så älskvärt på ett album som hittar mycket guld där det gräver”.

Smålandspostens Andreas Westergren utser Avantgardet till ”Nybros Libertines” och menar att de ger "ett välbehövligt långfinger till allt vad superproducenter och tio-låtskrivare-för-att-göra-en-listetta heter”.

Musikmagasinet HYMN delar ut 8/10 i betyg för ”tio i stort sett klanderfria spår smutspop” och menar att Avantgardet gjort en ”fantastisk debut”.

Lyssna på ”För många dyra skor och döda ögon”
Spotify

Musikvideo “Skakar på tåget”

Texter