Filip & Fredrik visar "TREVLIGT FOLK” för Sveriges riksdag

Report this content

75 000 biobesökare över hela landet har redan sett den och Stefan Löfven har tipsat om den under Afrikanska unionens toppmöte. Nu är det Sveriges riksdags tur att få se den hyllade och omtalade filmen "Filip & Fredrik presenterar TREVLIGT FOLK”. Onsdag 4 mars arrangeras en visning för riksdagsledamöterna i andrakammarsalen.

– Det här känns fantastiskt, säger Fredrik Wikingsson. Filmen har fått ett mottagande ingen av oss kunnat drömma om och nu hoppas jag verkligen att så många riksdagsledamöter som möjligt tar sig tid och kommer på visningen, för att se vad som pågår ute i landet, på gräsrotsnivå. Är man inte intresserad av det har man inte i riksdagen att göra.

Det har gått en månad sedan feelgood-dokumentären "Filip & Fredrik presenterar TREVLIGT FOLK”, regisserad av Karin af Klintberg och Anders Helgeson, hade premiär. Filmen och initiativet har hyllats unisont i media och publiken har överöst den starka berättelsen med kärlek i sociala medier.

75 000 besökare har redan sett filmen och historien om det somaliska bandylandslaget väcker engagemang. Runt om i Sverige börjar det nu initieras nya sätt att mötas genom idrotten. I Borås har det startats ett bandylag för invandrare utifrån Somalia Bandy-modellen från Borlänge, i Malmö har invandrare börjat spela brännboll och i Lindesberg har det bildats ett somaliskt curling-landslag. Svenska Bandyförbundet har också inspirerats och bjuder nu in invandrare på flyktingboenden runt om i landet att se filmen, i hopp om att fler ska bli intresserade av bandy.

Även politiker runt om i Sverige har engagerats av ”Filip & Fredrik presenterar TREVLIGT FOLK”. Västerviks kommun inledde i veckan arbetet med en ny integrationsstrategi genom att visa filmen för alla i fullmäktige. Filmen har också visats i kommunfullmäktige i Linköping.

Nu har turen kommit till Sveriges riksdag. Onsdag 4 mars visas ”Filip & Fredrik presenterar TREVLIGT FOLK” i andrakammarsalen och Filip Hammar, Fredrik Wikingsson, Karin af Klintberg och Anders Helgeson finns på plats.

Samma dag som filmen visas i riksdagen arrangeras det också två publika specialvisningar på Rigoletto i Stockholm klockan 18:15 och 21:00. Filip Hammar och Fredrik Wikingsson inleder med en presentation av filmen och efter visningen stannar de kvar för samtal och frågestund med publiken. Biljetterna går att boka/köpa på www.sf.se.

”Filip & Fredrik presenterar TREVLIGT FOLK” är regisserad av Karin af Klintberg och Anders Helgeson.

Idé och manus av Filip Hammar, Fredrik Wikingsson, Karin af Klintberg och Anders Helgeson.

Producent är Lars Beckung.

Filmen har producerats av Thelma/Louise och Mexiko Media i samproduktion med AB Svensk Filmindustri och SBS Discovery. Distribution: AB Svensk Filmindustri.

”Filip & Fredrik presenterar TREVLIG FOLK” har spelats in Borlänge och Sibirien under 2013 och 2014.

Pressbilder finns på pressrum: www.sffilm.se.

Trailer och klipp finns på www.clipsource.se.

För vidare information vänligen kontakta:
ILES PR
Johannes Sundelin, 070 219 83 73, johannes@iles.se