Delårsrapport för Image Systems AB (publ) januari – september 2014

• Intäkterna uppgick till 29,8 (35,5) Mkr

• Rörelseresultatet EBITDA uppgick till -2,3 (0,2) Mkr

• Rörelseresultatet EBIT uppgick till -14,9 (-2,3) Mkr

• Resultatet har belastats med icke kassaflödespåverkande nedskrivningar om 10,6 Mkr avseende immateriella tillgångar

• Resultatet efter skatt uppgick till -17,2 (-3,1) Mkr

• Resultat per aktie uppgick till -0,02 (-0,01) kr

• Orderingången uppgick till 23,1 (25,6) Mkr

• Orderstocken uppgick till 51,5 (39,2) Mkr

• Bruttomarginalen uppgick till 75 (69) procent

Januari-september 2014

• Intäkterna uppgick till 86,7 (105,8) Mkr

• Rörelseresultatet EBITDA före avskrivningar EBITDA uppgick till -14,1 (-4,5) Mkr

• Rörelseresultatet uppgick till -31,4 (-11,8) Mkr

• Resultatet efter skatt uppgick till -35,6 (-14,8) Mkr

• Resultat per aktie uppgick till -0,03 (-0,06) kr

• Orderingången uppgick till 102,1 (106,8) Mkr

• Orderstocken uppgick till 51,5 (39,2) Mkr

• Bruttomarginalen uppgick till 75 (67) procent

Händelser efter rapportperiodens utgång

• Affärsområdet Digital Vision avyttras. Se vidare i tidigare idag utskickat pressmeddelande.

VD har ordet

Orderingången för det tredje kvartalet var i nivå med föregående år där Motion Analysis utgjorde glädjeämnet och fortsatte sin positiva utveckling. RemaSawco var marginellt bättre medan Digital Vision var väsentligt sämre för perioden. Intäkterna påverkades negativt av låg fakturering och stigande orderstock vilket tillsammans med två kundförluster inom mediaområdet ledde till ett negativt resultat EBITDA för perioden.

RemaSawcos marknadsklimat fortsätter att vara ganska svårbedömt framför allt i Sverige. Trots detta levereras dock en rörelsemarginal på över tio procent för kvartalet. Investeringsviljan hos kunderna föll tillbaka jämfört med det rekordstarka andra kvartalet men vi genomförde en hel del viktiga tilläggs- och supportaffärer. Dominerande del av affärsområdets installationer sker under årets fjärde kvartal innevarande år vilket skall innebära fortsatt resultatförbättring.

Digital Vision hade ett svagt kvartal med såväl lägre orderingång som omsättning jämfört med föregående år. Marknadsklimatet är utmanande och vi lyckades inte kompensera för detta genom vårt nya produktutbud. Resultatet för perioden försämrades som en följd utav detta och belastades dessutom av nedskrivningar av två kundprojekt i USA om totalt 1,5 Mkr vilket också utgör huvudanledningen till att koncernen inte nådde förra årets resultat för perioden.

Motion Analysis redovisar ett tillfredsställande kvartal över hela linjen med både högre omsättning och betydligt bättre resultat än föregående år. Affärsområdet fortsätter att påverkas positivt av den ökade aktiviteten i USA och arbetet med att etablera fler distributionspartners börjar ge effekt. För årets första nio månader uppgår rörelsemarginalen till 24 procent vilket är den högsta någonsin.

Efter rapportperiodens utgång har avtal tecknats om försäljning av affärsområdet Digital Vision. Försäljningen kommer att innebära att vi kan fokusera helt på de två kvarvarande och lönsamma affärsområdenas expansion och möjliggör dessutom ytterligare effektiviseringar inom administration och ledning. För ytterligare finansiell information se vidare under avsnitten Investeringar och finansiell ställning, Moderbolaget samt Risker och osäkerhetsfaktorer.

Intäkter och resultat

Tredje kvartalet

Orderingången uppgick till 23,1 (25,6) Mkr och orderstocken uppgick per 30 september till 51,5 (39,2) Mkr. Intäkterna uppgick till 29,8 (35,5) Mkr.

Bruttomarginalen uppgick till 75 (69) procent. Rörelseresultatet före av- och nedskrivningar EBITDA uppgick till -2,3 (0,2) Mkr varav kostnader avengångskaraktär uppgick till 1,5 Mkr och avser kundförluster i USA. Avskrivningar enligt plan har belastat resultatet med 2,0 (2,5) Mkr, varav avskrivningar på koncernmässiga övervärden uppgick till 1,5 (2,0) Mkr. En nedskrivning om 10,6 Mkr har gjorts avseende immateriella anläggnings-tillgångar inom affärsområdet Digital Vision, vilket bedöms motsvara förlusten vid en avyttring av affärsområdet. Resultatet efter skatt uppgick till -17,2 (-3,1) Mkr. Intäkterna och rörelseresultatet före avskrivningar per affärsområde redovisas på sidan 5.

Januari-september
Orderingången uppgick till 102,1 (106,8) Mkr och orderstocken uppgick per 30 september till 51,5 (39,2) Mkr. Intäkterna uppgick till 86,7 (105,8) Mkr.

Bruttomarginalen uppgick till 75 (67) procent. Avskrivningar enligt plan har belastat resultatet med 6,7 (7,3) Mkr, varav avskrivningar på koncern-mässiga övervärden uppgick till 5,0 (5,7) Mkr. En nedskrivning om 10,6 Mkr har gjorts avseende immateriella anläggningstillgångar (balanserade utvecklingskostnader) inom affärsområdet Digital Vision vilket bedöms motsvara förlusten vid en avyttring av affärsområdet.

Rörelseresultatet
Rörelseresultatet före av- och nedskrivningar EBITDA uppgick till -14,1 (-4,5) Mkr och resultatet efter skatt uppgick till -35,6 (-14,8) Mkr. Intäkterna och rörelseresultatet före avskrivningar per affärsområde redovisas på sidan 5.

Finansnettot uppgick till -4,2 (-3,0) Mkr beroende på ökade lån och uppläggningskostnader. Ägarlånet har redovisats till upplupet anskaffningsvärde och har inte omräknats till verkligt värde då lånets löptid är kort.

Investeringar och finansiell ställning
Koncernens investeringar i anläggningstillgångar uppgick till 0,0 (2,2) Mkr, varav immateriella anläggningstillgångar 0,0 (2,2) Mkr. Disponibla likvida medel inklusive den del av ej utnyttjade checkkrediten om 10 (15) Mkr uppgick per den 30 september 2014 till 5,8 (10,1) Mkr. Soliditeten uppgick den 30 september till 30 (50) procent. Det operativa kassaflödet uppgick till -15,8 (-21,8) Mkr. Nettoskuldsättningsgraden ökade till 1,9 (0,3) ggr. Koncernens likviditetssituation är utmanande och ytterligare likviditetsförstärkning kommer kortsiktigt att behövas. Styrelsen arbetar med en översyn av koncernens verksamheter i syfte att eliminera förlustgenererande verksamheter samt att förstärka bolagets likviditet. Se vidare under avsnitt Risker och osäkerhetsfaktorer för ytterligare information om den finansiella ställningen.

Forskning och utveckling
RemaSawco utvecklar tillsammans med SP-Trä ett system, AIS-Applikation, Integration, Spårbarhet, som kombinerar modern optisk 3d-mätning med en röntgenmätram. Ett spårbarhetssystem kommer också att utvecklas för att, på individnivå, kunna följa flödet från stock till sågad vara.
Motion Analysis lanserade i början av perioden en ny produkt - DIC (Digital Image Correlation), vilket är ett nytt teknikområde som integreras i befintlig produktflora. DIC kommer att säljas både som mjukvarulicens samt hårdvaruintegrerad totallösning till slutkund. DIC används främst inom material-testning och forskning. Motion Analysis erhöll de första beställningarna på både system och mjukvarulicenser i slutet av kvartalet.
Digital Visions utveckling av Thor-kortet förväntas vara klar för leverans till kund under fjärde kvartalet. Utvecklingskostnaderna har under perioden kostnadsförts och tidigare balanserade utvecklingskostnader för Thorprojektet och Precision panelen har skrivits ned till noll (0) i både moderbolaget och koncernen, se vidare under avsnittet Händelser efter rapportperiodens utgång.

Moderbolag
Moderbolagets nettoomsättning uppgick till 18,3 (30,7) Mkr och resultat efter skatt uppgick till -28,9 (-36,9) Mkr En nedskrivning om 10,6 Mkr har gjorts avseende tillgångar inom affärsområdet Digital Vision. Investeringar i anläggningstillgångar uppgick till 0,0 (0,0) Mkr. Moderbolagets disponibla likvida medel uppgick per den 30 september 2014 till 0,2 (2,9) Mkr. Moderbolagets egna kapital uppgick per den 30 september 2014 till 25,4 (54,3) Mkr varav aktiekapitalet uppgår till 35,3 Mkr och soliditeten uppgick till 37 (65) procent.

Närståendetransaktioner

Image Systems har per den 30 september erhållit förlängning av tidigare lån om 27,0 Mkr samt upplupen ränta 3,3 Mkr, tillsammans 30,3 Mkr, från huvudägarna Tibia Konsult, LMK och Horninge. Lånet löper till den 31 mars 2015 med en årsränta om 15 procent. Under tredje kvartalet har tekniska konsulttjänster (FPGA utveckling) inhandlats från ett bolag närstående till styrelsens ordförande Thomas Wernhoff. Upphandlingen har gjorts på marknads-mässiga villkor och kostnaden för perioden under-stiger 0,2 Mkr.

Personal

Medelantalet anställda uppgick till 92 (94). Antalet anställda vid periodens utgång uppgick till 82 (93) personer.

Antalet aktier
Antalet aktier uppgår den 30 september 2014 till 882 275 200 st med ett kvotvärde om 4 öre. I augusti genomfördes en utjämningsemission om 15 aktier för att möjliggöra sammanläggningen. Den av årsstämman beslutade sammanläggningen av aktier, där 100 gamla aktier blir 1 ny genomfördes med avstämningsdag den 20 oktober 2014. Det nya antalet aktier uppgår till 8 822 752 st och nyckeltal per aktie kommer att justeras (multipliceras med 100) vid nästa rapporttillfälle.

Händelser efter rapportperiodens utgång

Ett avtal avseende försäljning av affärsområdet Digital Vision har tecknats och affären kommer att slutföras senast i början av december. Den preliminära bedömningen av affären är att den medför ett  nedskrivningsbehov  av balanserade utvecklingskostnader om drygt 10 Mkr  vilket har belastat resultatet för det tredje kvartalet. Effekten har ingen kassaflödespåverkan.

Årsstämma
Årsstämma kommer att hållas den 6 maj 2015, kl 14.00 i bolagets lokaler på Ågatan 40 i Linköping

Redovisningsprinciper
Image Systems tillämpar International Financial Reporting Standards (IFRS) såsom de antagits av EU. Delårsrapporten för Image Systems koncernen är utformad i enlighet med IAS 34 Delårsrapportering och årsredovisningslagen. Nya och omarbetade standarder och tolkningar som tillämpats från och med 1 januari 2014 har inte haft någon påverkan på bolagets finansiella rapporter.I övrigt är redovisningsprinciper och beräkningsmetoder oförändrade från dem som tillämpades i 2013 års årsredovisning.
Delårsrapporten för moderbolaget Image Systems AB är utformad i enlighet med årsredovisningslagen och Rådet för finansiell rapporterings rekommendation RFR 2 Redovisning för juridisk person.
Delårsrapporten är upprättad med antagande om fortsatt drift ”going concern”, se vidare under Risker och osäkerhetsfaktorer.

Risker och osäkerhetsfaktorer
Bolagets svaga finansiella ställning är en riskfaktor och det finns ett behov av ett ökat rörelsekapital samt kapital för att återbetala bolagets kortfristiga finansiella skulder. Styrelsen avser att lämna förslag om nyemission av aktier med företrädesrätt för aktieägarna. Om en extra bolagsstämma inte godkänner nyemissionen eller att en nyemission ej fulltecknas skulle det kunna innebära att koncernen inte har tillräcklig likviditet efter mars 2015. Styrelsen bedömer att beslutet om nyemission som skall fattas på en extra bolagsstämma, och möjligheten att erhålla en fullt tecknad nyemission utgör en osäkerhetsfaktor som ger upphov till tvivel beträffande företagets förmåga att fortsätta verksamheten. Efter att ha beaktat den osäkerhet som föreligger avseende nyemissionen har styrelsen dock en rimlig förväntan att den extra bolagsstämman kommer att godkänna styrelsens förslag om nyemission med företrädesrätt för befintliga aktieägare och att en emission kan fulltecknas. Baserat på detta bedömer styrelsen att de finansiella rapporterna ska upprättas i enlighet med fortlevnadsprincipen. De finansiella rapporterna innehåller inte de justeringar som skulle krävas om koncernen inte skulle kunna fortsätta bedriva sin verksamhet.

Koncernens övriga väsentliga risk- osäkerhetsfaktorer inkluderar affärsmässiga risker förknippade med avtal med kunder och leverantörer samt andra omvärldsfaktorer som t ex risker i förändrade valutakurser.

En fullständig redogörelse för koncernens övriga väsentliga finansiella och affärsmässiga risker återfinns i förvaltnings-berättelsen och under not 3 i årsredovisningen för 2013. Några ytterligare väsentliga risker bedöms inte ha tillkommit under perioden.

Kommande rapporteringstillfällen:
Bokslutskommuniké 2014    13 februari 2015
Årsstämma                             6 maj 2015

Revisors uttalande skiljer sig från standardformuleringen enligt nedan:
Vi vill fästa uppmärksamhet på avsnittet ”VD har ordet” på sidan 1, ”Investeringar och finansiell ställning” och ”Moderbolag” på sidan 2 samt avsnittet ”Händelser efter rapportperiodens utgång” och ”Risker och osäkerhetsfaktorer” på sidan 3 där styrelsen redogör för den ansträngda likviditeten, bolagets finansiering och varför rapporten har upprättats med antagande om fortsatt drift.
Utan att det påverkar vår slutsats ovan vill vi dock fästa uppmärksamheten på att om finansiering både på kort och lång sikt inte kan erhållas föreligger en osäkerhet som väcker tvivel om moderbolagets och koncernens förmåga att driva verksamheten vidare.

Linköping den 28 november 2014

Hans Isoz
Verkställande direktör

Informationen i denna delårsrapport är sådan som Image Systems AB skall offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades för offentliggörande den 28 november 2014 klockan 19.30 (CET).

Delårsrapporterna kommer att finnas tillgängliga för allmänheten på bolagets webbplats www.imagesystems.se.

Hans Isoz, VD, telefon 0706 23 40 48, e-post hans.isoz@imagesystems.se
Klas Åström, CFO, telefon 08-546 182 23. e-post klas.astrom@imagesystems.se

Image Systems AB, Ågatan 40, 582 22 Linköping. Organisationsnummer 556319-4041.

Om Image Systems
Image Systems är ett svenskt högteknologiskt företag och en ledande leverantör av produkter och tjänster inom högupplöst bildbehandling. Genom att ständigt utmana marknadens koncept och istället erbjuda nya och mer effektiva lösningar hjälper vi våra kunder att nå ökad framgång i sina affärer. Företagets vänder sig till en mängd branscher globalt och verksamheten bedrivs i de tre affärsområdena RemaSawco, Digital Vision och Motion Analysis.

Image Systems har drygt 90 anställda på kontor i Linköping, Stockholm, Nyköping, Västerås och Sundsvall samt utomlands i Storbritannien, USA, Norge och Finland. År 2013 omsatte koncernen 144 Mkr. Aktien är noterad på NASDAQ OMX Stockholms Small Cap-lista under tickern IS. För ytterligare information besök vår hemsida på www.imagesystems. se