Image Systems avyttrar Digital Vision

Linköping den 28 november 2014

Image Systems har tecknat avtal med 54 E Street Limited om försäljning av samtliga aktier i dotterbolaget Digital Vision.

I syfte att fokusera på de vinstdrivande affärsområdena RemaSawco och Motion Analysis har Image Systemsidag avtalat om försäljning av Digital Vision till 54 E Street Limited. Köpeskillingen uppgår till totalt 6,1 MSEK och erläggs genom fyra ovillkorade kontanta delbetalningar under perioden 2014-2016.

Försäljningen innebär nedskrivningar av immateriella tillgångar om drygt 10 Mkr men kommer att ha en framtida positiv effekt på Image Systems rörelseresultat.

”Vi är glada över att Digital Vision får en ny ägare som kommer ge förutsättningar att stärka affärsområdets verksamhet. Affären skapar också ökade möjligheter för Image Systems expansion inom de framgångsrika och lönsamma affärsområdena RemaSawco och Motion Analysis”, säger Hans Isoz, VD och koncernchef Image Systems

Linköping den 28 november 2014 Image Systems AB (publ)

Informationen i detta pressmeddelande är sådan som Image Systems AB (publ) skall offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 28 november 2014 klockan 19.25 (CET).

Frågor besvaras av:

Hans Isoz, VD, telefon 070-623 40 48, e-post hans.isoz@imagesystems.se

Klas Åström, CFO telefon 08-546 182 23, e-post klas.astrom@imagesystems.se

Ytterligare information finns på bolagets hemsida www.imagesystems.se.

Om Image Systems
Image Systems är ett svenskt högteknologiskt företag och en ledande leverantör av produkter och tjänster inom högupplöst bildbehandling. Genom att ständigt utmana marknadens koncept och istället erbjuda nya och mer effektiva lösningar hjälper vi våra kunder att nå ökad framgång i sina affärer. Företagets vänder sig till en mängd branscher globalt och verksamheten bedrivs i de tre affärsområdena RemaSawco, Digital Vision och Motion Analysis.

Image Systems har drygt 90 anställda på kontor i Linköping, Stockholm, Nyköping, Västerås och Sundsvall samt utomlands i Storbritannien, USA, Norge och Finland. År 2013 omsatte koncernen 144 Mkr. Aktien är noterad på NASDAQ OMX Stockholms Small Cap-lista under tickern IS. För ytterligare information besök vår hemsida på www.imagesystems. se