Image Systems erhåller order på 2,8 Mkr från Nydala Trävaru AB

RemaSawco, ett affärsområde inom Image Systems, har erhållit en order om 2,8 Mkr från Nydala Trävaru AB.

Ordern omfattar en RS-BoardScannerP till sågverkets råsortering, som ersättning för ett äldre Autolog-system.

Installationen görs på befintlig mätram och mekanik och leverans sker fjärde kvartalet 2016.

Med RS-BoardScannerP som också innehåller den tracheid-mätning som finns på RS-BoardScannerQ, möjliggörs en kvalitetssortering i tidigare skede än tidigare, då kunden förutom normal dimensionsmätning även kan kvalitetssortera med avseende på defekter som t ex kvistar och röta. Detta gör att sågverket kan styra och öka träffsäkerheten och utbytet redan i råsorteringen.

”Vi är mycket glada att få jobba tillsammans med Nydala Trävaru AB för den här referens-installationen. Det här är en viktig order för oss och en ytterligare framgång för satsningen på vårt RS-BoardScanner-koncept”, säger Peter Johansson, VD för Image Systems AB.

”RS-BoardScanner har nu sålts till ett större antal sågverk på den svenska marknaden, men också till Norge, Baltikum, USA och Ryssland. Det är också glädjande att den nya applikationen för beröringsfri hållfasthetssortering, RS-StrengthGrader, har blivit så positivt mottagen med flera tecknade ordrar på kort tid”, fortsätter Peter Johansson.

”Med RS-BoardScannerP får vi ett modernt system med hög prestanda, men även ny funktionalitet som tidigare inte varit tillgänglig. Det som också bidrog till att vi valde RemaSawcos lösning är att de kan erbjuda en retrofit-installation på befintlig mätram, med snabb installation och liten inverkan på produktionen”, säger Ingemar Lindman, VD på Nydala Trävaru AB.

RS-BoardScanner är en produktfamilj för helautomatiserad tväravsyning av brädor och plank i råsorteringar, justerverk eller hyvlerier. Systemet utför helautomatisk fyrsidig dimensions- och kvalitetsavsyning helt utan behov av vändning.

RS-BoardScanner P kan kompletteras med en certifierad mjukvarumodul för beröringsfri hållfasthets-klassificering, RS-StrengthGrader, vilket möjliggör sortering mot kvalitetsklass redan i råsorteringen.

Peter Johansson, VD Image Systems AB, Tel: 013-200 100, E-post:
peter.johansson@imagesystems.se

Ingemar Lindman, VD Nydala Trävaru AB, Tel: 0382-561900, E-post: mail@nydalatra.se

Image Systems är ett svenskt högteknologiskt företag och en ledande leverantör av produkter och tjänster inom högupplöst bildbehandling. Genom att ständigt utmana marknadens koncept och istället erbjuda nya och mer effektiva lösningar hjälper vi våra kunder att nå ökad framgång i sina affärer. Företaget vänder sig till ett stort antal branscher globalt och verksamheten bedrivs i två affärsområden RemaSawco och Motion Analysis. Image Systems har cirka 70 anställda på kontor i Linköping, Nyköping, Västerås och Sundsvall samt i Norge. År 2015 omsatte koncernen 125 Mkr. Aktien är noterad på Nasdaq Stockholmsbörsens Small Cap lista och handlas under tickern IS. För ytterligare information besök vår webbplats www.imagesystemsgroup.se

Ingemar Lindman, VD på Nydala Trävaru AB