Image Systems erhåller order på 5,8 Mkr från ATA Timber AB

RemaSawco ett affärsområde inom Image Systems, har erhållit en order från ATA Timber AB, för installation på sågverket i Moheda. Ordervärdet uppgår till 5,8 Mkr.

Ordern omfattar dels installation av ett komplett RS-BoardScanner Q-system för kvalitetssortering av brädor, dels den nyutvecklade produkten Beröringsfri Hållfasthetssortering som certifierades av SP Sveriges Tekniska Forskningsinstitut AB i mars 2016, samt en uppgradering med RS-3D Log Scanner och ny operatörsplats på timmersorteringen i ATA Moheda. Leverans planerad till slutet av 2016.

”Det här är en viktig order för oss och en ytterligare framgång för satsningen på vår produkt BoardScanner Q”, säger Peter Johansson, VD för Image Systems AB. ”Produkten har nu sålts och idriftsatts på ett större antal sågverk på den svenska marknaden, men också till Norge, Baltikum, USA och Ryssland. Det är också glädjande att den nya applikationen Beröringsfri Hållfasthetssortering blivit så positivt mottagen med flera tecknade orders på kort tid”, fortsätter Peter Johansson.

”Det som fällde avgörandet till RemaSawcos fördel var dels den funktionalitet som finns i BoardScanner Q, med bl a möjligheten till Hållfasthetssortering, men också det goda mottagande som produkten fått av sina kunder i tidigare leveranser, säger Göran Swärdh, teknisk chef för ATA-koncernen och ansvarig för detta inköp. Vi upplever också att RemaSawco aktivt arbetat med att sätta sig in i hur vi vill utveckla vår verksamhet och föreslagit en för ändamålet attraktiv lösning”, fortsätter Göran Swärdh.

RS-BoardScanner Q är ett helautomatiserat tväravsyningssystem av brädor och plank i råsorteringar, justerverk eller hyvlerier. Systemet utför automatisk fyrsidig kvalitetsavsyning helt utan behov av vändning. Mättekniken kombinerar tracheid- (fiber), dimension- och vision-data. Systemet ger nya möjligheter inom kvalitetssortering för sågverk, dels på grund av den sofistikerade mättekniken och dels på grund av RemaSawcos nya och unika beröringsfria hållfasthetsapplikation.

Peter Johansson, VD Image Systems AB, telefon 013-200 100, e-post:
peter.johansson@imagesystems.se

Göran Swärdh, ATA Timber AB, Telefon 0472-361 00, e-post: goran@ata.nu

Image Systems är ett svenskt högteknologiskt företag och en ledande leverantör av produkter och tjänster inom högupplöst bildbehandling. Genom att ständigt utmana marknadens koncept och istället erbjuda nya och mer effektiva lösningar hjälper vi våra kunder att nå ökad framgång i sina affärer. Företaget vänder sig till ett stort antal branscher globalt och verksamheten bedrivs i två affärsområden RemaSawco och Motion Analysis. Image Systems har cirka 70 anställda på kontor i Linköping, Nyköping, Västerås och Sundsvall samt i Norge. År 2015 omsatte koncernen 125 Mkr. Aktien är noterad på Nasdaq Stockholmsbörsens Small Cap lista och handlas under tickern IS. För ytterligare information besök vår webbplats www.imagesystemsgroup.se

Det som fällde avgörandet till RemaSawcos fördel var dels den funktionalitet som finns i BoardScanner Q, med bl a möjligheten till Hållfasthetssortering, men också det goda mottagande som produkten fått av sina kunder i tidigare leveranser.
Göran Swärdh