Kommuniké från årsstämma i Image Systems AB (publ)

Vid årsstämma i Image Systems AB (publ) den 20 maj 2014 fattades huvudsakligen följande beslut:

• Resultat- och balansräkningarna för bolaget och koncernen fastställdes.

• Ingen utdelning lämnades för det gångna räkenskapsåret. Den balanserade vinsten om 19,0 Mkr balanserades i ny räkning.

• Styrelsen och verkställande direktören beviljades ansvarsfrihet.

• Årsstämman beslutade att arvode ska utgå med 150 000 kronor till styrelsens ordförande samt 100 000 kronor vardera till övriga stämmovalda styrelseledamöter. Till ordföranden i revisions- och ersättningsutskottet utgår därtill ett särskilt arvode om 50 000 kronor. Stämman beslutade att arvode till revisorn ska utgå enligt godkänd räkning.

• Årsstämman beslutade att omvälja samtliga styrelseledamöter, dvs. Thomas Wernhoff (ordförande), Ingemar Andersson, Katarina G Bonde och Fredrik Lindgren.

• Årsstämman beslutade om principer för utseende av valberedning med samma innehåll som fattades beslut om vid föregående årsstämma.

• Årsstämman beslutade om riktlinjer för ersättning till ledande befattningshavare med i huvudsak samma innehåll som fattades beslut om vid föregående årsstämma.

• Årsstämman beslutade i enlighet med styrelsens förslag att bemyndiga styrelsen att under tiden intill slutet av nästa årsstämma, vid ett eller flera tillfällen och med eller utan avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt, fatta beslut om en eller flera emissioner av aktier, teckningsoptioner och/eller konvertibler. Såvitt avser emissioner med avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt får aktiekapitalet med stöd av bemyndigandet sammanlagt högst ökas med ett belopp motsvarande en utspädning om 10 procent av aktiekapitalet.

• Årsstämman beslutade om att ändra bolagsordningen avseende revisorns mandattid som sänktes från fyra till ett år.

Årsstämman beslutade om nyemission av 15 aktier, ändring av bolagsordningen, samt sammanläggning av aktier i enlighet med styrelsens förslag. Genom stämmans beslut kommer 100 aktier läggas samman till en aktie. Styrelsen bemyndigades att fastställa avstämningsdagen för sammanläggningen (att infalla efter det att beslutet har registrerats hos Bolagsverket). Avstämningsdagen kommer att offentliggöras efter det att styrelsen fattat beslut. Förslagets genomförande kommer medföra att antalet aktier i bolaget minskar från 882 275 200 (efter registrering av nyemission) till 8 822 752 aktier. Aktiekapitalet kommer (efter registrering av nyemission) att uppgå till 35 291 008 kronor, till följd varav aktiens kvotvärde genom sammanläggningen ökar från 4 öre till 4 kronor.

Linköping den 20 maj 2014

Image Systems AB (publ)

Informationen i detta pressmeddelande är sådan som Image Systems AB (publ) skall offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 21 maj 2014 klockan 13.00 (CET).

Hans Isoz, VD, telefon 070-623 40 48, e-post hans.isoz@imagesystems.se
Klas Åström, CFO telefon 08-546 182 23. e-post klas.astrom@imagesystems.se

Ytterligare information finns på bolagets hemsida www.imagesystems.se.