Imint och Xiaomi tecknar licensavtal för videostabilisering

IMINT Image Intelligence AB (Imint) kan idag meddela att kunden i licensavtalet som kommunicerades i ett pressmeddelande den 17 januari 2018, är det kinesiska teknologiföretaget Xiaomi.

Xiaomi Inc. är ett kinesiskt teknologiföretag från Peking som grundades 2010. Bolaget designar, utvecklar och tillverkar mobiltelefoner, datorer, mobilappar och konsumentprodukter för det digitala hemmet. Bolaget har växt kraftigt de senaste åren och etablerat en stark position på mobiltelefonmarknaden. Xiaomi är idag den fjärde största mobiltelefontillverkaren i världen och var den tillverkare som hade bäst tillväxt under 2017.

Som tidigare kommunicerats. ger avtalet kunden möjligheten att inkludera Vidhance videostabilisering i kommande smartphones. Licensrätten löper under tre år från första produktlansering som innehåller Vidhance mjukvara och avtalet innefattar också integration, support och underhåll. Avtalet exkluderar andra funktioner inom produktfamiljen Vidhance. I övrigt är Imint förhindrade att kommunicera mer om affären på grund av sekretessavtal.

Jens Ålander, CFO Imint Image Intelligence AB (publ)

Denna information är sådan information som IMINT är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknads-missbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 16 februari 2018.

Imint Image Intelligence AB (publ) (”Imint” eller ”Bolaget”) är ett svenskt mjukvarubolag grundat 2007 vars mål är att inta en världsledande position för att analysera, optimera och förbättra video, till exempel i realtid direkt från kameran eller i live-strömmar, för att skapa mervärde åt konsument- och industrimarknaden. Imints mjukvaruteknologi Vidhance® har integrerats och sålts till internationella bolag inom krävande tillämpningar inom försvar och industri. Efter tydligt visat intresse från bl.a. globala mobiltelefontillverkare har Imints mjukvaruplattform, Vidhance, de senaste åren vidareutvecklats och anpassats till att adressera den snabbt växande marknaden för mobil video, som inkluderar smartphonetillverkare, social- och online media och globala appföretag, samt andra mobila kameraprodukter. Vidhance består idag av ett flertal olika och självständiga funktioner, delvis patenterade och med ytterligare patentansökningar på ingående. Imints aktie handlas på Aktietorget under kortnamnet IMINT. Bolagets Certified Advisor är Redeye AB.