Immunovia inleder storskaligt samarbete med Linköpings Universitet kring upptäckten av autoimmuna biomarkörer

Målet är att utveckla nästa generations diagnostik av autoimmuna sjukdomar baserat på IMMray™, Immunovias egenutvecklade plattform för array av antikroppar.

LUND, Sverige ― Immunovia offentliggör stort forskningssamarbete med den Medicinska Fakulteten vid Linköpings Universitet gällande upptäckten av biomarkörer för autoimmuna sjukdomar. Samarbetet syftar till att påskynda utvecklingen av en ny generation av diagnostiska test baserade på Immunovias ledande plattform för analys av antikroppar, IMMray™.

Linköpingssamarbetet formar nästa steg i Immunovias program för autoimmuna sjukdomar och utvidgar därtill möjligheten att tillhandahålla lösningar till kliniskt ouppfyllda behov. Det täcker fyra av de större autoimmuna sjukdomarna – Reumatoid Artrit (RA) med Prof. Thomas Skogh och doc. Alf Kastborn; Primärt Sjögrens Syndrom med doc. Per Eriksson; Systemisk lupus erythematosus (SLE) med doc. Christopher Sjöwall; Vaskulit med Prof. Mårten Segelmark och doc. Per Eriksson. Detta kompletterar och styrker det nuvarande samarbetet med Lunds Universitet (se pressmeddelande som publicerades 7 sept, 2017) genom att ge tillgång till viktiga biobanker av kliniskt väldokumenterade prov och omfattande expertis inom autoimmuna sjukdomar.

“Vi är glada över att ha tecknat detta samarbete med Linköpings Universitet och över att samla en grupp kliniker med så bred expertis på olika autoimmuna sjukdomar.  Det finns ett stort behov av differentialdiagnoser inom detta område och vi tror att IMMray™-plattformen är särskilt lämpad för att utveckla en noggrann, snabb och pålitlig patientdiagnostik som möjliggör bättre patienthantering. Immunovias IMMray™ SLE-d visar redan lovande resultat med en differentialdiagnostisk precision på över 95%. Detta uppmuntrar oss att ta vårt program för upptäckten av autoimmuna sjukdomar till nästa nivå och adressera den mycket attraktiva diagnostiska marknaden med innovativa lösningar till behov som i dagsläget är ouppfyllda”, kommenterade Mats Grahn, VD för Immunovia.

VD, Immunovia
Tel.: +46-70-5320230
Email: mats.grahn@immunovia.com

Immunovia AB grundades 2007 av forskare från Institutionen för immunteknologi vid Lunds universitet och CREATE Health, strategiskt centrum för translationell cancerforskning i Lund, Sverige. Immunovias strategi är att analysera den uppsjö av information som finns i blodet och översätta den till kliniskt användbara verktyg för att diagnostisera komplexa sjukdomar så som cancer, tidigare och mer exakt än vad som tidigare varit möjligt. Immunovias centrala teknologiplattform, IMMray™, baseras på analys av mikroarrayer av biomarkörantikroppar. Företaget utför nu kliniska valideringsstudier för kommersialisering av IMMray™ PanCan-d, som kan bli det första blodbaserade testet för tidig diagnos av pankreascancer. I början av 2016, initierade företaget ett program med fokus på diagnos, prognos och terapimonitorering av autoimmuna sjukdomar. Det första testet från detta program, IMMray™ SLE-d, som är en biomarkörsignatur framtagen för differentialdiagnos av lupus utvärderas och valideras nu. (Källa: www.immunovia.com)

Denna information är sådan som Immunovia är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning 596/2014. Informationen lämnades, genom nedanståendes kontaktpersons försorg, för offentliggörande på datum och tid enligt ovan.

Immunovias aktier (IMMNOV) är noterad på Nasdaq Stockholm First North med Wildeco som bolagets Certified Adviser. För mer information, vänligen besök www.immunovia.com.