SYMBIO FCELLS RANGE EXTENDER MED CERAMIC MAXPHASE™ LANSERAS – SERIEPRODUKTION PÅBÖRJAD

Impact Coatings har under en utvecklingsperiod framgångsrikt levererat Ceramic MaxPhase™-beläggningar på bipolära flödesplattor till franska Symbio FCell. Testfasen är nu över och en kommersiell s.k. range extender ska börja levereras för montering i standardfordon. Impact Coatings har i samband med det erhållit leveransorder på den första fullt kommersiella serien.

Ordern från Symbio FCell är ett viktigt framsteg för Impact Coatings. Linköpingsföretaget har agerat kunskapspartner för beläggningar under hela utvecklingsprojektet och ska nu leverera Ceramic MaxPhase som en beläggningstjänst till Symbio FCells produktion. Den första ordern innebär beläggning av några tusen flödesplattor, tillverkade åt Symbio FCell av Borit i Geel, Bergien.

Ceramic MaxPhase förbättrar prestandan och livslängden på bipolära flödesplattor av metall för bränsleceller. PVD-beläggningen (physical vapor deposition) är bevisat den bästa lösningen för de PEM-bränsleceller (proton exchange membrane) som används av fordonsindustrin. Den erbjuder en unik kombination av egenskaper vad gäller elektrisk kontaktresistans, korrosionsmotstånd och låg produktionskostnad, bättre än de mål för bränslecellsindustrin som är uppsatta av US Department of Energy.

Symbio FCell har bränslecellsprodukter både för range extenders till batteridrivna elbilar och för elbilar som använder bränsleceller som huvuddrivkälla. Idag är typiska användare kommersiella fordonsflottor som utgår ifrån och återvänder till samma punkt, där en vätgasstation är placerad. En av Symbio FCells kunder är franska posten (La Poste), som tar hjälp av tekniken i sin målsättning om nollutsläpp av koldioxid och för tysta stadstransporter.

Henrik Ljungcrantz, CTO, Telefon: 013-35 99 51, E-mail: henrik.ljungcrantz@impactcoatings.se.

Denna information är sådan information som Impact Coatings AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU) nr. 596/2014. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 7:e oktober 2016 kl. 08:50 CET.

-------------------------------------------------------------

Impact Coatings AB utvecklar och kommersialiserar innovativ teknologi för PVD-ytbeläggning. PVD är en metod att i vakuum framställa tunna skikt av metaller och keramer.

Bolaget har utvecklat en portfölj av beläggningsprocesser för plast och metall som bl.a. marknadsförs under samlingsnamnet MaxPhase™. Beläggningar med unika prestanda för bl.a. bränslecellsplattor, elektriska kontakter och reflektorer. Impact Coatings erbjuder utöver legoproduktion också beläggningssystemen InlineCoater™, PlastiCoater™ och ReelCoater™ för kunder med Lean-organiserad komponentproduktion som inkluderar PVD.

Bolagets aktie handlas sedan 2004 på Nasdaq First North (Nasdaq OMX Nordic). Bolagets Certified Adviser är Remium Nordic AB.