Unikt SAP projekt: Bluefish i drift med SAP i åtta länder på endast åtta veckor

I ett unikt SAP projekt har generikaföretaget Bluefish Pharmaceuticals på endast åtta veckor infört affärssystemet SAP på nio bolag i åtta länder.

— Vi hade planerat att initialt införa SAP i sex länder men det gick så bra att vi fortsatte med två länder till. Den 1 juni gick vi i drift med SAP på nio bolag i åtta länder. Få beslutsfattare med befogenheter att ta beslut direkt, samt anpassningen till SAP standard, bedömer vi som de största nyckelfaktorerna att vi lyckats med projektet, berättar Karl Karlsson VD på Bluefish Pharmaceuticals. För att snabbt kunna växa till ett paneuropeiskt läkemedelsföretag togs beslutet att implementera SAP tidigare i år. Avtal skrevs med SAP partnern Implema. Projektet omfattar Bluefish två svenska bolag, säljbolagen i Finland, Tyskland och Holland samt det helägda indiska utvecklingsbolaget i Bangalore. Alla säljbolag är integrerade mot Bluefish lager i Sverige, Tyskland och Holland. Den centrala inköpsfunktionen hanteras av Bluefish bolag i Indien. Implementering av SAP för Bluefish expansion i Spanien, Österrike och Italien ingick också i projektet. Implema har i tio års tid arbetat med SAP implementeringar inom SME segmentet (small and medium sized enterprises). Den unika erfarenheten har omvandlats till metoder och arbetssätt för att snabbt och kostnadseffektivt kunna införa SAP. Björn Ödewing, en av Implemas fyra grundare, berättar: — Ett normalt SAP projekt med Implema tar mellan 8 och 24 veckor att genomföra. Det är så unikt att en del har svårt att tro att det faktiskt är kompletta SAP ERP system vi implementerar. Men visst levererar vi ”riktiga” SAP – utan begränsningar. På 8 till 24 veckor får våra kunder ett komplett SAP ERP system som täcker hela företagets verksamhet. — Vi valde SAP för att de har en bra lösning för koncerner med verksamheter i flera länder, säger Karl Karlsson. Med SAP som affärsplattform kommer vi att kunna utveckla vår verksamhet de kommande åren. — Att Implema genomför ett internationellt projekt på endast åtta veckor är bevis på att det går att implementera SAP i världsklass på mycket kort tid, samt att SAP passar mycket bra även för mindre företag, avslutar Mattias Bolander Sverigechef SAP SME.

Taggar:

Om oss

Implema är ett konsultbolag som erbjuder medelstora företag helhetslösningar inom affärssystemet SAP. Implema grundades 1998 och är idag den ledande svenska SAP aktören inom SAP Business All-in-One. Implema har huvudkontor i Bromma Stockholm samt finns representerade i Linköping, Karlstad, Malmö, Helsingborg, Jönköping och Örebro. Företaget omsätter 100 miljoner kronor. www.implema.se