IMS affärsidé prisad av IT.BRANSCHEN

IMS affärsidé prisad av IT.BRANSCHEN IT-konsultföretaget IMS nya koncept för produktförsörjning har utsetts till årets affärsidé. Bakom utnämningen står tidningen IT.BRANSCHEN som varje år delar ut tre stora branschpriser i samband med mässan Computer World Expo i Stockholm. - Det känns jätteroligt. Jag ser priset som ytterligare en kvittens på att konceptet är rätt och att branschen nu på allvar har tagit det till sig, säger Göran Hjelte, vd och koncernchef för IMS. Konceptet innebär i korthet att IMS fortsätter att sälja produkter, precis som tidigare, men att distributören Ingram Micro sköter processen från beställning till leverans och fakturering. Navet i konceptet utgörs av IMS e-handelssystem som innebär att kunder kan lägga beställningar och få uppgifter om exempelvis lagersaldo, leveranstider och priser i realtid. - Det här var en av få riktigt stora förändringar i återförsäljarledet under 1999. Det rör sig om en intressant affärsidé som har fått marknaden att omvärdera IMS; konceptet har också fått flera efterföljare, säger Peter Widén, tidningen IT.BRANSCHEN. Tidningen IT.BRANSCHENS motivering i sin helhet: I en tid då IT-återförsäljarna är tvingade att genomgå stora förändringar har IMS gått i frontledet. De har lyckats med konststycket att inte bara tala om en förändring utan faktiskt göra slag i saken och förändra sin verksamhet från grunden. Avtalet med distributören Ingram Micro under 1999 blev inledningen till en stor strukturell förändring av den svenska IT- branschen. En förändring som rörde om i grytan, renodlade IMS Datas verksamhet och skapade ett mer effektivt IT-företag. Närmare upplysningar lämnas av Göran Hjelte, vd och koncernchef för IMS, telefon 08-598 91 000 Peter Widén, IT.BRANSCHEN, telefon 08-453 60 48 ¤¤ IMS Data AB är noterat på OTC-listan, finns på 20 orter i Sverige och har för närvarande 600 anställda. IMS-koncernen beräknas omsätta 550 miljoner kronor år 2000 och är ett av Sveriges ledande IT-konsultföretag med inriktning på webbaserade lösningar. ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/03/15/20000315BIT00140/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/03/15/20000315BIT00140/bit0002.pdf