IMS i strategiskt WAP-samarbete

IMS i strategiskt WAP-samarbete IT-konsultföretaget IMS har slutit ett strategiskt samarbetsavtal med Nocom Software AB som ger företaget tillgång till den senaste WAP- teknologin och spetskompetens inom området. Samarbetsavtalet omfattar marknadsföring, försäljning och implementation av Nokias programvara WAP Server och iPlanets e-handelslösningar. - Det finns ett stort intresse bland våra kunder för att kombinera webbaserade affärslösningar med WAP-teknologi, säger Göran Hjelte, vd och koncernchef för IMS. Det är bland annat WAP-teknologin som gör det möjligt att skicka information av olika slag via mobiltelefon. Samma teknologi kommer IMS nu att använda för IT-lösningar inom en rad olika områden, exempelvis restaurangbranschen; företaget håller på att bygga ett system som gör det möjligt att boka bord via mobiltelefonen. Nocom Software AB har distributionsrätten till marknadens ledande WAP- verktyg: Nokias WAP Server och iPlanets e-handelslösningar. - Genom samarbetet kan vi nu erbjuda ännu konkurrenskraftigare e- handelslösningar, säger Göran Hjelte. För ytterligare information, kontakta: Göran Hjelte, vd och koncernchef för IMS, 0709-17 71 11 Kudret Karan, IMS, telefon 018-16 08 00 Peter Lämber, vvd, Nocom Software AB, telefon 0708-65 53 10 IMS Data AB är noterat på OTC-listan, finns på 20 orter i Sverige och har för närvarande 600 anställda. IMS-koncernen beräknas omsätta 550 miljoner kronor år 2000 och är ett av Sveriges ledande IT-konsultföretag med inriktning på webbaserade lösningar. Nocom Software AB är ett dotterbolag till O-listenoterade Nocom AB (publ) som grundades 1985. Nocom erbjuder företag lösningar för säker och konkurrenskraftig infrastruktur för Internet, mobil kommunikation och elektronisk handel. Verksamheten bedrivs från huvudkontoret i Uppsala med kontor i Stockholm, Oslo och Helsingfors. Antalet anställda i koncernen uppgår till cirka 150 personer. ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/03/03/20000303BIT00200/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/03/03/20000303BIT00200/bit0002.pdf