IMS och finska Novosys inleder strategiskt samarbete

IMS och finska Novosys inleder strategiskt samarbete IT-konsultföretaget IMS har tagit ett avgörande steg mot en internationalisering. IMS har inlett ett nära samarbete med Novosys Ltd, som ingår i Novo- koncernen, en av de största företagsgrupperna i Finland med ett komplett utbud av IT-tjänster. De båda företagen kommer från och med nu att arbeta gemensamt på den nordiska marknaden. - Det här är ett led i vår strategi att lyfta vår kompetens utanför Sveriges gränser, säger Göran Hjelte, vd och koncernchef för IMS. IMS och Novosys verksamheter har stora likheter, med en fokusering på logistik, teknik och systemutveckling; båda företagen har också kunder med verksamhet i både Finland och Sverige. Partnerskapet är inledningen till en viktig gemensam satsning i Norden. Genom ett intimt samarbete på alla nivåer hoppas företagen nu kunna förbättra sitt tjänsteutbud, samtidigt som de ökar sin konkurrensförmåga. IMS och Novosys kommer att komplettera varandras kunnande. Novosys är till exempel mycket intresserat av IMS nya logistikkoncept. Novosys kännetecknas i sin tur av utmärkt service och know-how när det gäller outsourcing. - Samarbetet är ett stöd för vårt kundorienterade sätt att arbeta. Det kommer att säkerställa högsta kvalitet på våra tjänster till våra kunder både i Sverige och Finland. Samarbetet ger också en del synergivinster, särskilt i samband med vidareutvecklingen av vårt tjänsteutbud, säger Jarmo Kuusivuori, vd för Novosys Ltd och chef för Infra Solutions Division. Närmare upplysningar lämnas av Göran Hjelte, vd och koncernchef, IMS, tel. +46 (0)8-598 91 00 Jarmo Kuusivuori, vd för Novosys Ltd och Senior Vice President i Novo Infra Solutions Division, tel. + 358 (0)9 5067 3501 ¤¤ IMS Data AB står på OTC-listan, har kontor på 20 orter i Sverige och för närvarande 600 anställda. IMS-gruppen beräknar nå en omsättning på 550 miljoner kronor under år 2000, och är ett av Sveriges ledande IT- konsultföretag med fokus på webbaserade lösningar. ¤¤ Novo-gruppen är noterad på börsen i Helsingfors och är inne i en intensiv tillväxtfas internationellt. Gruppen har fem divisioner och sammanlagt omkring 2 000 anställda. Gruppens nettoförsäljning ökade 1999 med 19,3 procent, till EUR 312,0 miljoner. Novosys Ltd ingår i Novo Infra Solutions Division, som erbjuder ett brett sortiment inom IT- tillämpningar, experttjänster och system. Divisionen har kontor på 22 orter i Finland, och ett kontor i Peking, Kina. Divisionen inledde en omfattande global expansion under 1999, med flera internationella partnerskap och klientprojekt. ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/03/08/20000308BIT00220/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/03/08/20000308BIT00220/bit0002.pdf