Maria och Johan Eklund, ägare av Görvälns Slott, utses till Årets Företagare i Stockholms län

Report this content

Nu står det klart att Maria och Johan Eklund är Årets Företagare i Stockholms län 2018. Vid en lunch i Tessinska palatset fick de idag ta emot pris av landshövding Sven-Erik Österberg för sitt entreprenörskap.

Årets Företagare i Stockholms län 2018. Från vänster: Johan Eklund och Maria Eklund. Foto: Karina Ljungdahl

Serieentreprenörerna Maria och Johan Eklund driver Independent Hotel Group med flera verksamhetsbolag, däribland Görvälns Slott och Hufvudsta Gård Mat & Möten. Nyligen startade entreprenörsparet en co-work-verksamhet i Palma på Mallorca, och de driver även sedan några år hotellbloggen Hotelhunter.se.

Motiveringen till priset lyder: I en mycket konjunkturkänslig bransch har vinnaren genom hårt arbete, gott ledarskap och en vågad vision skapat något extra som lockar både svenska och utländska kunder. Sedan övertagandet 2008 har ägarna skapat ett av Sveriges bästa boutiquehotell, samt en prisad tillhörande restaurang. Årets företagare i Stockholms län är Johan och Maria Eklund - Görvälns Slott AB

- Att vinna priset som Årets Företagare i Stockholms län känns helt fantastiskt då det ju i första hand är ett pris för att man är en förebild och inspirerar människor till entreprenörskap. Själv startade jag min entreprenörsbana helt ovetande om vad jag gav mig in i för 25 år sedan och det är det bästa jag har gjort. Idag får jag jobba med det jag älskar, säger Maria Eklund.

- Det här fina entreprenörspriset gör att vi får stanna upp en stund och känna stolthet över det vi har byggt upp. Nu kommer jag med ny kraft att fortsätta utveckla det vi påbörjat under våren med nya verksamheter både i Palma och i Stockholm. Och förhoppningsvis kan vi fortsätta att inspirera andra att starta eget, säger Johan Eklund.

Maria har varit entreprenör sedan 1993 och är grundare av Hufvudsta Gård Mat & Möten. Johan började jobba tillsammans med Maria 2004 med den gemensamma visionen att bygga ett av Sveriges bästa boutiquehotell. 2008 stod boutiquehotellet vid Görvälns Slott klart. Maria och Johan Eklund har sedan dess vunnit flertalet priser och i flera år haft topplaceringar på TripAdvisor i Sverige.

Den 19:e oktober tävlar Maria och Johan Eklund om titeln Årets Företagare i Sverige på en gala i Stadshuset i Stockholm bland drygt 20 andra länsvinnare.

För mer information kontakta gärna: Emelie Engström, presskontakt editK på mobil: 072-886 98 00 eller mail: emelie@editk.se.

Taggar:

Snabbfakta

Citat

Maria Eklund
Det här fina entreprenörspriset gör att vi får stanna upp en stund och känna stolthet över det vi har byggt upp. Nu kommer jag med ny kraft att fortsätta utveckla det vi påbörjat under våren med nya verksamheter både i Palma och i Stockholm. Och förhoppningsvis kan vi fortsätta att inspirera andra att starta eget
Johan Eklund