Årsredovisning 2015 för Index International AB

Index International AB (publ) redovisar en ökning av rörelseresultatet till 16 208 ksek 2015, jämfört med 5 512 ksek för 2014. Omsättningen för året minskade till 58 999 ksek, jämfört med 72 943 ksek året innan.

Sammanfattning av verksamhetsåret 2015:

• Nettoomsättningen minskade till 43 594 ksek (56 572 ksek)
  • Rörelseresultatet ökade till 16 208 ksek (5 512 ksek)
  • Rörelsemarginalen uppgick till 27,47% (7,56%)
  • Resultat efter skatt uppgick till 58 549 ksek (101 530 ksek)
  • Soliditeten uppgick till 47,3% (41,3%)

RESULTAT OCH STÄLLNING 2015

Koncernens resultat före skatt uppgick till -17 Mkr (110 Mkr) och balansomslutningen uppgick till 2 354 Mkr (2 628 Mkr).

Utvecklingen av kursen i USD och CAD har resulterat i en positiv valutakurseffekt på 8,8 MSEK. Valutakurseffekten hänför sig till utlåning i utländsk valuta för finansieringen av systerkoncernens verksamhet i Florida.

Med anledning av ett inkommet bud på fastigheten i Gunnebo har värdeförändringar av koncernens förvaltningsfastigheter minskat resultatet med 10 Mkr.

Vilket medför en värdeförändring på ca -8 % av befintliga förvaltningsfastigheter. De ökade personalkostnaderna beror på att bolaget har förstärkt organisationen i Sverige och Canada.

Väsentliga händelser under 2015

Index Energy Mills Road Corporation

Index International AB (publ) tydliggör fokus på bostadsutveckling i Sverige och har sålt sitt aktieinnehav i Index Energy Mills Road Corporation, verksamt inom förnyelsebar energi i Ontario, Kanada, till Index Energy Sweden AB. Avyttringen har skett till ett systerbolag. Detta omstruktureringsarbete är en central del i att tydliggöra Bolagets kärnverksamhet som bostadsutvecklare.  Avyttringen gjordes i enlighet med villkoren för Bolagets utestående obligationslån, vilket bland annat innebär att obligationsinnehavarnas agent informerades om avyttringen, att den genomfördes på marknadsmässiga villkor, baserat på en värderingsrapport från tredje man.

Index Housing

Vidare har Index International AB (publ) ingått ett joint venture samarbete, där man ska fokuserar på exklusiva villaprojekt med unik design.

Nokon Bostad

Index International AB och Nokon Byggnads AB skapar ett samarbetsbolag som får namnet Nokon Bostad, där Index äger 33 procent och Nokon 66 procent. Initialt får det nystartade bolaget en bostadsportfölj om cirka 230 lägenheter i Gnesta, Nyköpings- och Trosa kommun.

Övrigt

Den 21 januari 2016 beslutades, i enlighet med styrelsens förslag, att lämna en utdelning till aktieägarna om 28 Mkr.

Omstrukturering

Under 2015 har koncernen fortsatt sitt omstruktureringsarbete för att renodla verksamheten och tydliggöra koncernens kärnverksamhet; bostadsutveckling.

Förväntad framtida utveckling

Koncernens framtidsutsikter är goda. Den svenska projektportföljen uppgår till 1 300 bostäder. Koncernen har en projektportfölj om ca 2 800 bostäder under utveckling tillsammans med systerkoncernen, Index Enterprise LLC, vars investeringar finansieras av Index International AB (publ). Detta inkluderar systerkoncernens pågående och framtida produktion i Florida, USA.

Marknadsutvecklingen inom bostäder i Storstockholm och Mälardalen är fortsatt mycket stark. I kombination med dagens låga ränteläge, som förväntas kvarstå under 2016, är koncernens framtidsutsikter mycket goda.

Kommande rapporttillfällen

• 31 maj 2016: Delårsrapport januari-mars 206
  • 31 augusti 2016: Delårsrapport januari – juni 2016
  • 30 november 2016: Delårsrapport januari – september 2016

Om Index International AB (publ)

Index International AB grundades 1998 i Stockholm. Vi är idag en internationell, oberoende investerargrupp inom fastigheter. Vår affärsstrategi bygger på vår fastighetsverksamhet med ett tydligt fokus på bostadsutveckling. Vi har investeringar i Sverige såväl som i Nordamerika, och söker aktivt att expandera ytterligare på båda dessa marknader, där vi också har kontor och grundligt förstår marknaderna och dess unika förhållanden.

Rickard Haraldsson, VD Index International AB (publ),

Daniel Åkerman, PR and Investor Relations Index Group of Companies,