Branschöverskridande samarbete för renare vatten och miljö

Idag lanserar 32 svenska textil- och läderföretag tillsammans med Stockholm International Water Institute (SIWI) resultatet av ett unikt, branschöverskridande samarbete som syftar till att förbättra miljön och arbetsförhållanden nedåt i leverantörskedjorna.

Under namnet Sweden Textile Water Initiative (STWI) har företagen tillsammans med SIWI arbetat fram gemensamma riktlinjer för vatten- och kemikaliehantering att använda gentemot sina leverantörer; textil- och läderproducenter främst i Asien. Lanseringen äger rum vid ett möte hos INDISKA i Stockholm idag.

-          Vi vill med STWI visa att det går att åstadkomma stora förändringar när man går samman och arbetar inom en hel bransch, säger Renée Andersson, Miljö- och Etikansvarig på INDISKA. Det är också ett bra exempel på ett framgångsrikt samarbete mellan företag och vattenexpertis.

Initiativet syftar främst till att minska skadlig påverkan på vattenmiljön i produktionsländerna, men också till att förbättra arbetsmiljön i underleverantörsleden. Fokus ligger på förebyggande arbete, genom bättre vattenhushållning och vattenrening, och genom att byta ut miljöfarliga kemikalier. Riktlinjerna är uppdelade i tre olika nivåer för att ge textil- och läderproducenterna stöd och motivation att själva driva en kontinuerlig förbättring. De svenska textil- och läderföretagen hoppas att den gemensamma satsningen ska underlätta för leverantörerna.

Ett sammanfattande dokument över riktlinjerna finns tillgängligt på www.stwi.se

Sweden Textile Water Initiative (STWI) startade 2010 som ett samarbete mellan svenska textil- och läderföretag och Stockholm International Water Institute (SIWI). I nuläget är 32 företag medlemmar i projektet. Samarbetet syftar till att skapa en bättre vattenhantering, från tråd och hud till färdig produkt. Arbetsgrupper har skapats kring ämnen som produktionsteknik, vattenrening, och föroreningsproblematik för att utarbeta gemensamma riktlinjer för vatten- och kemikaliehantering att använda i samarbetet med sina leverantörer.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Lovisa Selander, Communications Manager, Stockholm International Water Institute (SIWI)
lovisa.selander@siwi.org,  0739143986

Fredrik Henriksson, PR- och Kommunikationsansvarig, INDISKA