Sepidar Hosseini designar mönster för INDISKA

INDISKA har samarbetat med mönsterdesignern Sepidar Hosseini. Den nya kollektionen kommer att finnas i butik från juni.

Sepidar fick i uppdrag av INDISKA att tolka Indien utifrån ett djungeltema (som även inspirerat delar av INDISKAs kollektion i juni). Det resulterade i en mönsterkollektion innehållande sex mönster med olika historier och dimensioner.

- Vi fick upp ögonen för Sepidar på Konstfacks slututställning, där hennes examensprojekt visades. Hon har en speciell förmåga att förena olika kulturer och perspektiv i sina mönster, och vi är mycket stolta över samarbetet, säger Jens Helmersson, design- och sortimentschef på INDISKA.

Kollektionen består av 13 produkter i sex unika mönster. Keramik, kuddar, accessoarer och kläder får blommiga samt bladliknande mönster, med en färgskala som går i stark orange, grönt och beige.

- Jag tycker att INDISKA lyckas förena visuella traditioner från öst och väst till en ny stil som uppskattas av en bred publik. Därför känns det väldigt roligt att arbeta med INDISKA. I min mönsterkollektion har jag inspirerats av djungelns färger, växtlighet och djurliv, säger Sepidar Hosseini.

På Konstfacks slututställning visade Sepidar sitt slutprojekt, en bok, som beskriver samtal mellan henne och personer i hennes omgivning. Mönstren i boken var konstruerade med inspiration av persiska mattor och mosaik, med svenska klichéer som deras komponenter. Sepidar uppmärksammar en tid när olika perspektiv möter varandra och hybrididentiteter uppstår, samtidigt som behovet av en nationell identitet tycks växa sig starkare.