Industrifacket avvisar krav på längre arbetstid

Industrifacket avvisar krav på längre arbetstid Arbetsgivarnas nya krav på längre arbetstid är märkliga. Det anser Industrifackets ordförande Leif Ohlsson, som på lördagen inledningstalade på förbundets kongress i Stockholm. - Inom industrin har vi nyligen träffat ett treårsavtal som även innehåller kortare arbetstid. Samma avtal innehåller högst rimliga löneökningar. Industriarbetarna tar samhällsansvar. Då har de också rätt att ställa krav på att arbete och välfärd fungerar. Leif Ohlsson riktar ett direkt krav till arbetsgivarna: - Acceptera de anställdas rättigheter och kunskap fullt ut. Inse att dagens industriarbetare kan och vill ta ansvar i arbetet. Det behövs inget fixande och trixande med arbetstider och arbetsrätt. Leif Ohlsson menar också att industriarbetarna måste få större möjligheter till kompetensutveckling. - Låt industriarbetarna utvecklas. Då blir industrin en arbetsplats där unga människor hittar utvecklingsmöjligheter. Det är vad industrin behöver. Han är också kritisk till politikernas svaga intresse för industrins framtid. Leif Ohlsson efterlyser en helhetssyn kring tillväxtfrågorna. Han anser att landets politiker har mycket att lära. Ibland kan steget vara långt från vad som sägs på en socialdemokratisk partikongress och vad som sedan genomförs i kommuner och landsting Leif Ohlsson kritiserar landstingens planer att skicka sjukhustvätten utomlands. - Var finns då helhetssynen? Samma politiker som i andra sammanhang talar vackert om tillväxt rycker undan förutsättningarna för en hel bransch, konstaterar han. Följ kongressen på www.industrifacket.se Mer information: Pressansvarig Margaretha Holmqvist Telefon 070-654 11 13 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/08/07/20040807BIT20010/wkr0010.pdf

• Industrifacket
    Box 1114 Olof Palmes gata 11,5 tr 111 81 Stockholm