Industrifacket säger ja till nytt förbund

Industrifackets kongress beslutade på lördagen med mycket stor majoritet att säga ja till att bilda ett nytt förbund tillsammans med Metall.

– Jag är glad och nöjd. Beslutet visar att det finns en stark uppslutningen kring ett nytt förbund. Tillsammans med Metall kommer vi att stärka industriarbetarnas röst i samhället. Vi får möjligheter att skapa fler fackliga mötesplatser, säger Industrifackets ordförande Leif Ohlsson. – Jag hoppas och tror nu på ett lika positivt besked från Metalls kongress 17-18 oktober, fortsätter Leif Ohlsson. Industrifackets kongress beräknas vara avslutad under lördagen. Kongressen ska även utse representanter i det nya förbundets ledning och förbundsstyrelse. Det sker genom nomineringar till den konstituerande kongressen den 23-24 november. Det nya förbundet Industrifacket Metall, IF Metall, ska enligt planerna starta verksamheten den 1 januari 2006. För mer information: Pressansvarig Margaretha Holmqvist 070-654 11 13

• Industrifacket
    Box 1114 Olof Palmes gata 11,5 tr 111 81 Stockholm